ثبت شاخص

31 سال سابقه فعالیت
جستجو
Close this search box.

ختم تصفیه شرکت | مراحل، مدارک و نحوه ثبت ختم تصفیه

فهرست مطالب

ختم تصفیه شرکت به معنای پایان دادن به فعالیت و شخصیت حقوقی شرکت است.

این عمل در صورتی انجام می‌شود که شرکت به دلایل قانونی یا به صورت اختیاری روند انحلال را طی کرده باشد.

برای ختم تصفیه باید مراحل قانونی و اداری آن را طی کرد و برای ثبت تغییرات شرکت مربوطه اقدام نمود. در این مقاله همه چیز درباره ختم تصفیه در قانون تجارت را بررسی و شما را با روند ثبت صورتجلسه آن آشنا می کنیم.

همچنین در صورتی که نیاز به خدمات ثبت ختم تصفیه برای شرکتتان دارید می توانید طریق فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ثبت شاخص با شما تماس بگیرند.

مراحل ختم تصفیه شرکت

برای این که فرآیند تصفیه یک شرکت شروع شود، شرایطی وجود دارد.

شرط اول انحلال شرکت است. یعنی فعالیت شرکت به صورت عادی به پایان رسیده باشد و هیچ فعالیت دیگری به جز روند تصفیه در شرکت دنبال نشود. شرط دوم انتخاب فردی به نام مدیر تصفیه است تا امور مربوط به تصفیه را مدیریت کند.

به طور کلی مراحل تصفیه یک شرکت، فارغ از نوع آن، به شرح زیر است:

  • رسیدگی به مطالبات و بدهی ها
  • نقد کردن دارایی ها
  • تقسیم دارایی های باقی مانده بین شرکا یا سهامداران
  • اعلام انحلال و تصفیه شرکت به اداره ثبت شرکت ها

ختم تصفیه شرکت با مسئولیت محدود

انحلال و تصفیه در شرکت های مسئولیت محدود ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در این نوع شرکت ها، انقضای مهلت تعیین شده در اساسنامه، ورشکستگی، فوت یکی از شرکا، ضرر و زیان متوالی یا حتی تصمیم گیری سهامداران می تواند منجر به انحلال و تصفیه شود.

برای تصفیه در شرکت های مسئولیت محدود، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده ضروری است. در این جلسه مدیر تصفیه انتخاب شده و سایر مراحل ختم تصفیه دنبال می شود.

برای آگاهی کامل از شرایط و مراحل و هزینه این نوع شرکت می توانید مقاله ختم تصفیه شرکت مسئولیت محدود را مطالعه کنید.

ختم تصفیه شرکت سهامی خاص

موارد مربوط به تصفیه در شرکت های سهامی خاص، در مواد ۱۹۹ تا ۲۳۱ و ۲۶۸ تا ۲۷۵ از قانون تجارت آماده است. برای تصفیه شرکت های سهامی خاص، رعایت روندی که در این قوانین ذکر شده، الزامی است. مگر اینکه شرکت ورشکسته شده باشد که قوانین مخصوص به خودش را دارد.

در صورتی که شرکت سهامی به دلایل مختلف، امکان ادامه فعالیت نداشته باشد، باید اقدامات لازم برای تصفیه و ختم را دنبال کند. برای این کار، مانند شرکت های مسئولیت محدود، تعیین مدیر تصفیه ضروری است.

مراحل ختم تصفیه شرکت سهامی خاص

  • برگزاری جلسه مجمع عمومی فوق العاده و تنظیم صورتجلسه
  • تعیین مسئول یا مدیر تصفیه (اگر شرکت با حکم دادگاه منحل شده باشد، مدیر تصفیه توسط دادگاه تعیین می شود.)
  • تهیه مدارک مورد نیاز برای اعلام تصفیه به اداره ثبت شرکت ها
  • تهیه فهرست دارایی ها و بدهی ها و تسویه حساب با طلبکاران و بستانکاران
  • تقسیم دارایی باقی مانده بین سهامداران با توجه به میزان سهام هر یک
  • درج آگهی انحلال و تصفیه شرکت در روزنامه

ختم تصفیه شرکت تعاونی

مراحل ختم تصفیه شرکت تعاونی تفاوت چندانی با شرکت های مسئولیت محدود ندارد. تفاوت روند ختم تصفیه در شرکت های غیر سهامی با شرکت های سهامی در نحوه تقسیم دارایی های باقی مانده بین اعضاست.

برای تصفیه در شرکت های تعاونی نیز انتخاب مدیر تصفیه، وصول مطالبات و پرداخت بدهی ها، تقسیم دارایی ها و… دنبال می شود. در نهایت انحلال و تصفیه شرکت به اطلاع اداره ثبت شرکت ها می رسد.

حتما بخوانید:   تغییر موضوع فعالیت شرکت | نحوه تغییر و الحالق به موضوع شرکت

مدیر تصفیه شرکت و وظایف آن

فردی که قرار است امور مربوط به تصفیه شرکت را در دست بگیرد، به اصطلاح مدیر تصفیه نام دارد. این فرد امور مالی مربوطه را دنبال می کند، دریافت مطالبات و پرداخت بدهی ها را انجام می دهد و در نهایت از باقی مانده سرمایه شرکت، دارایی ها را بین سهامداران یا شرکا تقسیم می کند.

مدیر تصفیه به زبان ساده تمام امور تصفیه در شرکت را بر عهده دارد. برای اطلاع بیشتر از وظایف و چگونگی انتخاب این فرد، مقاله مدیر تصفیه شرکت را برای شما آماده کردیم که پیشنهاد می کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

مدارک لازم برای ختم تصفیه شرکت

  • مدارک هویتی سهامداران، شرکا، اعضای هیئت مدیره و مدیر یا مدیران تصفیه
  • ارائه آگهی مربوط به ثبت شرکت در روزنامه رسمی
  • ارائه آگهی مربوط به آخرین تغییرات شرکت مربوط به انتخاب مدیر تصفیه
  • صورتجلسه مربوط به انحلال و تصفیه مجمع عمومی فوق العاده با امضای اعضا و مدیر تصفیه
  • برگ وکالتنامه (در صورتی که شرکت وکیل یا نماینده قانونی داشته باشد.)

مدت زمان لازم برای ختم تصفیه شرکت

زمان لازم برای تصفیه شرکت ها به شرایط آن شرکت بستگی دارد. مدیر تصفیه در وهله اول به سراغ دیون شرکت می رود و بعد از پرداخت کامل بدهی ها، نوبت به تقسیم دارایی بین شرکا و سهامداران می رسد. البته در صورتی که بعد از پرداخت بدهی ها و وصول مطالبات، مبلغی از دارایی های شرکت باقی مانده باشد.

تقسیم دارایی ها بین اعضای شرکت در ۳ مرحله و با فواصل زمانی ۳۰ روزه و بعد از انتشار خبر تصفیه در روزنامه رسمی دنبال می شود. برای شروع تقسیم دارایی ها باید حداقل ۱۶۰ روز از اولین آگهی چاپ شده گذشته باشد. در نظر داشته باشید که بعد از گذشت ۶ ماه از تاریخ انحلال شرکت و پیگیری امور، می توان ختم تصفیه شرکت را اعلام کرد.

برای پاسخ به سوال ختم تصفیه شرکت چقدر طول می کشد، باید شرایط شرکت را در نظر گرفت. شما می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبت شاخص تماس بگیرید و با بیان شرایط شرکت خود، از راهنمایی کارشناسان باتجربه ثبت شاخص بهره ببرید.

هزینه ختم تصفیه شرکت

هزینه های مربوط به روند انحلال و تصفیه شرکت، بستگی به وضعیت مالی شرکت دارد. برای انحلال شرکت در وهله نخست باید نسبت به پرداخت مالیات به تعویق افتاده اقدام کرد. پرداخت دیون و بدهی ها نیز می تواند هزینه هایی را برای ختم تصفیه به همراه داشته باشد.

به طور کلی می توان گفت هزینه های مربوط به فرآیند ختم تصفیه یک شرکت شامل موارد زیر است:

  • بدهی های مالیاتی
  • بدهی های مربوط به بیمه
  • بدهی ها و حقوق معوقه مربوط به کارکنان

سایر مبالغ مربوط به تصفیه شرکت شامل هزینه های ثبت و چاپ آگهی در روزنامه، هزینه وکیل و… خواهد بود. برای بررسی دقیق تر هزینه های مربوط به ختم تصفیه شرکت خود می توانید با کارشناسان ما در ثبت شاخص مشورت داشته باشید تا بهتر شما را راهنمایی کنند.

اقدامات لازم برای ختم تصفیه شرکت های سهامی

  • از زمان آغاز روند تصفیه در شرکت، باید عبارت «در حال تصفیه» جلوی نام شرکت اضافه شده و از آن در همه جا استفاده شود.
  • بعد از تصمیم نهایی درباره انحلال شرکت، اسامی مدیر یا مدیران تصفیه باید ظرف ۵ روز به اطلاع اداره ثبت شرکت ها برسد.
  • مدیران تصفیه تا یک ماه فرصت دارند مراتب تصفیه و امور مختلف را به اطلاع اداره ثبت شرکت ها برسانند.
  • بعد از ثبت ختم تصفیه، آگهی مربوط به آن باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار چاپ شود و همچنین نام شرکت از دفاتر ثبت شرکت و دفاتر ثبت تجاری حذف شود.
  • وجوه باقی مانده بعد از اعلام ختم تصفیه در یک حساب بانکی مخصوص باقی می ماند و اسامی بستانکاران و سهامدارانی که سهم خود را دریافت نکردند، در اختیار بانک قرار می گیرد تا افراد برای طلب خود به بانک مراجعه کنند.
  • با اعلام ختم تصفیه، مدیر یا مدیران تصفیه باید دفاتر، اسناد و مدارک شرکت را به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهند.
حتما بخوانید:   تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

قانون تصفیه شرکتها

قوانین مربوط به ختم تصفیه شرکت به طور کامل در مواد مختلف و با تبصره های گوناگون در قانون تجارت آمده اند. برای اطلاع از این قوانین می توانید مواد زیر را در لایحه اصلاحی قانون تجارت دنبال کنید:

  • دلایل قانونی انحلال و اقدامات بعد از آن در شرکت: مواد ۱۹۹ تا ۲۳۱
  • مقررات جزایی مربوط به انحلال و مسئولیت کیفری مدیر تصفیه: مواد ۲۶۸ تا ۲۷۵
  • تصفیه امور شرکت ها و نحوه تعیین مدیر تصفیه: مواد ۲۰۲ تا ۲۱۸
  • تصفیه امور ورشکستگی شرکت: مواد ۱ تا ۶۰ قانون اداره تصفیه امور ورشکستگی

صورتجلسه ختم تصفیه شرکت

برای اعلام ختم تصفیه در شرکت، همچون سایر تغییراتی که اتفاق می افتد، باید یک صورتجلسه در مجمع عمومی فوق العاده تنظیم شود. برای تنظیم این صورتجلسه نیاز است که نکات و قوانین مربوط به آن را بشناسید.

در صورتجلسه ختم تصفیه شرکت، اطلاعات هویتی شرکت، از جمله اسم ثبت شده، شماره ثبت، شناسه و… آورده می شود. تاریخ و ساعت جلسه به همراه اعضای حاضر در جلسه و سمت آنها نیز باید مشخص باشد.

به جز این موارد لازم است شرح کاملی از گزارش امور تصفیه که توسط مدیر تصفیه دنبال شده در صورتجلسه آورده شود. اطلاعات مربوط به مدیر یا مدیران تصفیه نیز در صورتجلسه قید می شود.

در زیر می توانید یک نمونه از متن صورتجلسه مربوط به ختم تصفیه در شرکت ها را ببینید:

سوالات متداول ختم تصفیه شرکت

تصفیه شرکت می تواند با دلایل اختیاری یا اجباری انحلال شرکت همراه باشد. زمانی که امور مربوط به انحلال انجام شد، می توان برای تصفیه شرکت اقدام کرد.

شخص یا اشخاصی که امور مربوط به تسویه را بر عهده می گیرند، مدیر تصفیه نام دارند. مدیران تصفیه تمام امور تصفیه از وصول مطالبات تا پرداخت بدهی ها و تقسیم دارایی ها را انجام می دهند.

برای ختم تصفیه شرکت باید مطالبات و بدهی ها بررسی شده و دارایی ها نقد شوند، سپس سایر مراحل مربوط به ثبت تصفیه در سامانه ثبت شرکت ها دنبال شود.

با توجه به شرایط شرکت از نظر میزان بدهی ها و مطالبات، ممکن است این فرآیند بین چند ماه تا یک یا دو سال زمان ببرد.

۵/۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button