ثبت شاخص

تغییر حق امضا شرکت

تغییر حق امضا شرکت
فهرست مطالب

تغییر حق امضا شرکت یکی از تغییرات رایج در انواع شرکت هاست که مدیران در شرایط خاصی تصمیم می گیرند، افراد دارای حق امضا را جایگزین کنند.

در انواع شرکت ها اعضای هیئت مدیره تعیین می کنند چه افرادی حق امضا داشته باشند که این افراد معمولا دو دسته هستند؛ افرادی که برای امضای قراردادها، چک، سفته و… اجازه دارند و افرادی که اجازه امضای اوراق اداری شرکت را دارند.

برای تغییر حق امضا در شرکت ها لازم است صورتجلسه تغییر حق امضا تنظیم و سایر مراحل ثبت این تغییر دنبال شود. اگر قصد دارید راجع به تغییر دادن حق امضا در شرکت ها بیشتر بدانید تا انتهای مطلب با ما همراه شوید.

مشاوره رایگان با کارشناسان ما

تغییر حق امضا شرکت مسئولیت محدود

شرکت های مسئولیت محدود با دو شریک تاسیس می شوند که هر دو فرد یا فقط یکی از آنها می تواند حق امضا داشته باشد.

برای تعیین حق امضا در این شرکت ها باید در زمان ثبت شرکت مشخص شود که کدام فرد حق امضای اوراق عادی و کدام یک حق امضای اوراق مالی و قراردادها را دارد. مدیرعامل شرکت شخصی است که حق امضای هر دو بخش را دارد.

برای تغییر حق امضا شرکت مسئولیت محدود، باید اعضای هیئت مدیره تصمیم بگیرند و این تغییرات را در مجمع عمومی یا جلسه اعضای هیئت مدیره مطرح کنند. بعد از توافق اعضای هیئت مدیره، سایر مراحل ثبت تغییرات شرکت دنبال می شود.

تغییر حق امضا در شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص با ۳ نفر سهامدار و ۲ نفر قابل تاسیس هستند. در این شرکت ها بازرسین نمی توانند حق امضا داشته باشند، اما ۳ سهامدار می توانند حق امضای هر دو بخش اوراق عادی و مالی را داشته باشند.

تصمیم گیری برای انتخاب افراد مجاز برای حق امضا در این شرکت ها نیز توسط هیئت مدیره انجام می شود.

در صورتی که به هر دلیلی مدیران تصمیم به تغییر حق امضای افراد داشته باشند، آن را در جلسه هیئت مدیره یا مجمع عمومی مطرح می کنند. توجه داشته باشید که مدیر عامل در این شرکت ها حق امضا دارد و اگر مدیر عامل جایگزین شود، باید مراحل تغییر حق امضای شرکت را دنبال و این تغییرات را ثبت کنید.

شرایط تغییر حق امضا شرکت

شرایط تغییر حق امضا شرکت

برای تغییر حق امضا در شرکت ها شرایط خاصی تعریف نشده است. در واقع هر زمان که اعضای هیئت مدیره تصمیم بگیرند افراد مجاز به امضا در شرکت را تغییر دهند، این امکان برای آنها وجود دارد.

نکته مهم در رابطه با داشتن حق امضا در شرکت ها مربوط به مدیر عامل است. مدیر عامل شرکت می تواند از اعضای هیئت مدیره یا خارج از این اعضا انتخاب شود. در هر صورت مدیر عامل به صورت کامل اجازه ی امضای اوراق اداری و اوراق مالی و تعهدآور را دارد.

از طرفی مدیر عامل اجازه دارد به صورت شخصی افراد دارای حق امضا را تعیین کند. بنابراین مهم است که چه فردی را به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب می کنید. البته اعضای هیئت مدیره می توانند با توافق بین خود، مدیر عامل را تغییر دهند.

حتما بخوانید:   پیگیری ثبت تغییرات شرکت

از آنجایی که مدیر عامل یکی از افراد دارای حق امضا در هر شرکتی است، در صورت تغییر مدیر عامل، باید مراحل تغییر حق امضا شرکت را دنبال کنید و این تغییرات را در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانید تا درگیر مشکلات قانونی نشوید.

مدارک مورد نیاز برای تغییر حق امضا شرکت

مدارک تغییر حق امضا شرکت

مراحل تغییر امضا شرکت

مراحل تغییر حق امضا شرکت

برای تغییر حق امضا شرکت، اولین مرحله تشکیل جلسه هیئت مدیره یا مجمع عمومی است. در صورتی که اعضای هیئت مدیره تصمیم به تغییر افراد مجاز به حق امضا را داشته باشند، باید این موضوع را در جلسه مطرح کرده و با توافق بیشترین اعضا، به صورت صورتجلسه تنظیم کنند.

زمانی که صورتجلسه تغییر حق امضا تنظیم شد و به امضای اعضای هیئت مدیره درآمد، باید آن را در سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها به ثبت رساند. سپس اصل صورتجسله باید در پاکت های پستی مخصوص در باجه های پستی به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.

در نهایت بعد از تایید اداره، پیش نویس آگهی تغییرات شرکت آماده می شود که با مراجعه به اداره، امضای دفاتر مربوطه و پرداخت هزینه آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، می توان این تغییر را به ثبت نهایی رساند.

مشاوره رایگان ثبت شرکت تضامنی

نحوه تعیین وضعیت تغییر حق امضا شرکت

تعیین وضعیت تغییر حق امضا شرکت

وضعیت حق امضا در شرکت ها ممکن است متفاوت باشد. در برخی از شرکت ها فقط مدیر عامل حق امضا دارد که برای عقد قراردادها و اوراق عادی و اداری، امضای مدیر عامل ضروری است.

در برخی دیگر از شرکت ها نیز به جز مدیر عامل ممکن است یک تا چند نفر از اعضای هیئت مدیره نیز حق امضا داشته باشند. در این شرایط با توجه به اینکه افراد هیئت مدیره حق چه نوع امضایی دارند، برای عقد قراردادها و اوراق اداری، امضای آنها ضروری خواهد بود.

به طور کلی این که چه افرادی در شرکت حق امضا داشته باشند در اساسنامه شرکت تعیین می شود. وضعیت حق امضا نیز در اساسنامه مشخص است. به عنوان مثال ممکن است در اساسنامه قید شده باشد که افراد دارای حق امضا می توانند به تنهایی برای عقد قراردادها اقدام کنند و نیازی به امضای تمام افراد مجاز به امضا برای عقد قراردادها وجود ندارد.

از آنجایی که تعیین وضعیت افراد دارای حق امضا حساسیت های خاصی دارد، حتما برای تنظیم اساسنامه شرکت خود با کارشناسان مجرب و حرفه ای مشورت داشته باشید.

کارشناسان ما در ثبت شاخص می توانند نکات حساس و مهم برای تعیین وضعیت حق امضا را با شما در میان بگذارند. کافی است از طریق شماره ۸۸۰۶۷۰۰۰-۰۲۱ با ما تماس بگیرید.

تفاوت تعیین حق امضا و تغییر حق امضا شرکت

تفاوت تعیین حق امضا و تغییر حق امضا شرکت

فرآیند تعیین حق امضا معمولا در زمان تنظیم اساسنامه شرکت انجام می شود. در اساسنامه می توان سمت یا نام اشخاصی که قرار است مجاز به امضا باشند را قید کرد. اما تغییر حق امضا زمانی کاربرد دارد که هیئت مدیره تصمیم گرفته حق امضای یک شخص خاص را از او سلب کند.

حتما بخوانید:   تغییر موضوع فعالیت شرکت | نحوه تغییر و الحالق به موضوع شرکت

علاوه بر این ممکن است یکی از مدیران یا مدیر عامل از شرکت جدا شود. در این شرایط باید با تغییر حق امضا و ثبت این تغییرات در سامانه ثبت شرکت ها از سوء استفاده های قانونی احتمالی جلوگیری کرد.

صورتجلسه تغییر حق امضا

تنظیم صورتجلسه تغییر حق امضا شرکت ها یکی از مهم ترین مواردی است که باید توسط کارشناسان موسسه ثبتی انجام شود.

در ادامه یک نمونه صورتجلسه تغییر حق امضا قرار داده شده است و توصیه ما این است که به این مورد بسنده نکرده و تنظیم دقیق این صورتجلسه را به کارشناسان ما در ثبت شاخص بسپارید.

 

«بسمه تعالی»

نام شرکت: ……………………………………………

شماره ثبت شرکت: ……………………………………………

سرمایه ثبت شده: ……………………………………………

شناسه ملی: ……………………………………………

جلسه هیات مدیره شرکت ………………………. سهامی خاص ثبت شده به شماره ………………….. با حضور کلیه اکثریت اعضاء در تاریخ ………………………. ساعت …………………. در محل قانونی (در صورتی که جلسه در محل دیگری غیر از محل قانونی شرکت تشکیل شده آدرس آن محل نوشته شود) تشکیل و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

الف:۱-خانم/آقای …………………. به شماره ملی ……………….. به سمت رئیس هیئت مدیره

۲-خانم/آقای …………………. به شماره ملی ………………. به سمت نایب رئیس هیئت مدیره

۳-خانم/آقای ………………… به شماره ملی ………………. به سمت مدیر عامل و عضو هیئت مدیره

ب: کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور شرکت از قبیل چک، سفته، بروات، قراردادها و عقود اسلامی با امضاء …………. همراه با مهر شرکت معتبر می باشد.

ج: اینجانبان اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل ضمن قبولی سمت خود اقرار می نماییم که هیچگونه سوء پیشینه کیفری نداشته و ممنوعیت اصل ۱۴۱ قانون اساسی و مواد ۱۱۱ و ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت را نداریم.

د: به خانم/آقای ……………… احدی از مدیران یا سهامداران یا وکیل رسمی شرکت وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت حق الثبت و امضاء ذیل دفاتر ثبت اقدام نماید.

محل امضاء هیئت مدیره

۱- …………………….      ۲- …………………….     ۳- …………………….      ۴- …………………….

سوالات متداول تغییر حق امضا شرکت

برای تغییر امضای شرکت باید این تصمیم در قالب صورتجلسه در جلسه هیئت مدیره یا مجمع عمومی تنظیم شود. سپس باید آن را در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت رساند و اصل صورتجلسه را به صورت پستی برای اداره ثبت شرکت ها فرستاد. با چاپ آگهی در روزنامه، این تغییر ثبت خواهد شد.

بله، تغییر حق امضا یکی از انواع تغییرات شرکت است که باید آن را در سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها به ثبت برسانید و با چاپ آگهی تغییرات شرکت، آن را به اطلاع ذینفعان و عموم برسانید.

برای تغییر حق امضای شرکت مدارک هویتی اعضای شرکت، آگهی تاسیس شرکت و آخرین آگهی تغییرات شرکت به همراه صورتجلسه تغییر حق امضا ضروری هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button