ثبت شاخص

ثبت شرکت سهامی خاص | شرایط، مدارک و نحوه تاسیس

ثبت شرکت سهامی خاص
فهرست مطالب

ثبت شرکت سهامی خاص یکی از انواع ثبت ها در شرکت های تجاری است که سرمایه آن توسط سهامدارانش تامین می شود و سهامداران با توجه به میزان سهام خود در سود و زیان شرکت دخیل هستند.

برای ثبت شرکت سهامی خاص حداقل ۳ سهامدار مورد نیاز بوده و قوانین و شرایط ثبت این نوع شرکت نیز می بایست فراهم باشد.

اگر با مراحل و نحوه ثبت شرکت های سهامی خاص آشنا نیستید، در این مقاله همراه ما باشید تا با شرایط، مدارک، مراحل و نحوه تاسیس آن به طور کامل آشنا شوید.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص باید با قوانین و مقررات مربوط به آن آشنا باشید. برخی از قوانین شرکت سهامی خاص شامل موارد زیر می باشد.

  • برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل ۳ سهامدار و ۲ بازرس (یک بازرس اصلی و یک بازرس علی البدل) انتخاب شوند.
  • در ثبت شرکت سهامی خاص نباید بین بازرسین و اعضای هیئت مدیره (سهامداران) نسبت فامیلی وجود داشته باشد.
  • حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال معادل ۱۰۰ هزار تومان است که می بایست حداقل ۳۵ درصد آن در زمان ثبت شرکت، در یک حساب بانکی واریز شود.
  • مسئولیت سهامداران در شرکت با توجه به میزان سهام اسمی آنها خواهد بود.
  • برای نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص، باید مجمع عمومی با این تصمیم موافقت کند.
  • برای ثبت این نوع شرکت باید عبارت «سهامی خاص» به انتهای نام شرکت اضافه شود.
  • در شرکت سهامی خاص هیچ یک از سهامداران نمی توانند بخشی از سهام خود را به غیر از سهامداران دیگر شرکت و یا فروش عمومی عرضه کنند.

انتخاب اسم شرکت سهامی خاص

یکی از مهم ترین مراحل در ثبت شرکت های سهامی خاص انتخاب نام مناسب است. قوانین انتخاب نام برای این نوع شرکت ها تفاوتی با قوانین و الزامات مربوط به تعیین نام شرکت ها ندارد.

در ادامه این قوانین را با یکدیگر مرور می کنیم:

در انتها برای انتخاب اسم شرکت سهامی خاص باید به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید و پنج نام پیشنهادی شرکت خود را به ترتیب اولویت ارائه دهید. در صورتی که نام ارائه شده تکراری نباشد ثبت آن انجام خواهد شد.

نکته مهم در رابطه با نام شرکت های سهامی خاص، عبارت «سهامی خاص» بعد از اسم شرکت است. لازم به ذکر است که این عبارت را باید در تمامی اسناد و نوشته های مربوط به شرکت و آگهی تاسیس شرکت درج کنید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت های سهامی خاص لازم است که مدارکی را آماده کنید. این مدارک در وهله اول باید در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری شود و در مرحله بعد، باید آنها را به صورت فیزیکی در اختیار اداره ثبت شرکت ها قرار دهید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص به شرح زیر می باشد.

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

نحوه تغییر موضوع شرکت

قدم اول: ورود اطلاعات در سامانه ثبت شرکت ها

در مرحله اول با ورود به سامانه ثبت شرکت ها برای درخواست ثبت شرکت، اطلاعات اولیه و مدارک از شما خواسته می شود.

اطلاعات اولیه ای که باید وارد کنید شامل اطلاعات هویتی متقاضی، اطلاعات مربوط به شرکت، صورتجلسه، اساسنامه و اظهارنامه و موارد دیگر است. همچنین باید ۵ نام انتخابی شرکت را به ترتیب اولویت وارد نمایید.

قدم دوم: تایید کارشناس سامانه ثبت شرکت ها

در ادامه در صورتی که اطلاعات وارد شده صحیح باشد و نام انتخابی شما برای شرکت تایید شود، کارشناس سامانه، اطلاعات را تایید خواهد کرد. این تایید به صورت پیامک به اطلاع متقاضی می رسد.

توجه داشته باشید که فرآیند ثبت شرکت، جزئیات و قوانین خاص خودش را دارد که اگر به صورت کامل به آنها مسلط نباشید، در همین مراحل ابتدایی متوقف می شوید.

بنابراین برای ثبت شرکت سهامی خاص بهتر است که از همراهی مشاوران و کارشناسان این حوزه بهره ببرید.

در این زمینه کارشناسان موسسه ثبتی ثبت شاخص آماده پاسخگویی و مشاوره رایگان به شما هستند. فقط کافیست با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۸۸۰ تماس بگیرید.

مشاوره رایگان با ما

قدم سوم: ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها

در این مرحله لازم است مدارکی که تهیه کردید و به امضای اعضای شرکت رسیده اند، به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید. همچنین یک نسخه چاپی از اوراق چاپی سامانه ثبت شرکت ها باید به مدارک پیوست شود.

بعد از ارسال مدارک می بایست شماره مرسوله را در سامانه ثبت شرکت ها وارد نمایید.

قدم چهارم: مراجعه به اداره ثبت شرکت ها

اگر نقصی در مدارک ارسال شده وجود نداشته باشد، پیش نویس آگهی ثبت شرکت سهامی خاص آماده می شود.

در این مرحله لازم است متقاضی یا نماینده او، به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کرده و دفاتر خاصی را برای تکمیل روند اداری امضا کند. پرداخت بخشی از هزینه های ثبت شرکت نیز در این مرحله انجام می گیرد.

قدم پنجم: آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی

بعد از تایید مدارک، پرداخت هزینه ها و امضای دفاتر، لازم است برای انتشار آگهی ثبت شرکت اقدام کنید و با پرداخت هزینه های مربوط به آگهی، آن را در یکی از روزنامه های رسمی کشور به ثبت برسانید.

بعد از انتشار آگهی در روزنامه رسمی امکان فعالیت قانونی شرکت وجود دارد.

نحوه ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت های سهامی خاص لازم است مجمع عمومی تشکیل و اساسنامه شرکت تنظیم شود.

با امضای اساسنامه شرکت توسط مدیران، سهامداران و بازرسان، در حقیقت اولین قدم برای ثبت این نوع شرکت ها برداشته شده است. بدین خاطر که امضای اساسنامه، تعهد سرمایه گذاران به شرکت را نشان می دهد.

بعد از تشکیل مجمع عمومی و تنظیم صورتجسله، اساسنامه و اظهارنامه، امکان ادامه روند ثبت شرکت وجود خواهد داشت که بخشی از این روند به صورت آنلاین است و بخش دیگری از آن نیاز به مراجعه حضوری دارد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص

هزینه های مربوط به ثبت شرکت، با توجه به شرایط شرکت متفاوت خواهد بود. به طور کلی برای ثبت شرکت سهامی خاص، هزینه های زیر را پیش روی خود خواهید داشت.

از آنجایی که هزینه های مربوط به ثبت شرکت ثابت نیست و تعرفه آنها به صورت سالیانه تعیین می شود، نمی توان ارقام دقیقی برای آنها در نظر گرفت.

حتما بخوانید:   اسامی ممنوعه ثبت شرکت

بدین منظور برای اطلاع دقیق از هزینه های ثبت شرکت سهامی خاص در سال جاری می توانید از طریق شماره ۰۲۱۲۸۴۲۱۸۸۰ با کارشناسان ما در ثبت شاخص تماس بگیرید تا از ریزهزینه ها و جزئیات مربوط به هر مرحله مطلع شوید.

سامانه ثبت شرکت سهامی خاص

در گذشته متقاضیان ثبت شرکت، راهی جز مراجعه حضوری به دفاتر و مراجع ثبت شرکت ها نداشتند. اما در حال حاضر سامانه ثبت شرکت های سهامی خاص روند ثبت شرکت را سریع تر کرده است.

برای ورود به سامانه مربوط به ثبت شرکت سهامی خاص، باید به آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir مراجعه کنید. این سامانه اینترنتی برای ثبت انواع شرکت، از جمله شرکت های سهامی خاص طراحی شده و خدمات مختلف دیگری را برای کاربران فراهم کرده است.

اساسنامه شرکت سهامی خاص

اساسنامه ای که برای شرکت سهامی خاص تنظیم می شود باید با توجه به قوانین و موارد درج شده در ماده ۸ قانون تجارت باشد. به طور کلی اساسنامه شرکت طبق این قانون باید موارد زیر را شامل گردد:

تقاضانامه شرکت سهامی خاص

در تقاضانامه شرکت سهامی خاص موارد مختلفی باید مطرح شود. این موارد شامل موضوعات زیر می باشد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های سهامی خاص ۱ میلیون ریال معادل صد هزار تومان است و محدودیتی برای افزایش این مقدار وجود ندارد.

نکته مهم اینکه ۳۵ درصد از سرمایه اولیه تا پیش از ثبت نهایی شرکت باید در یک حساب بانکی به نام شرکت واریز شود.

بعد از انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه، می توان این مبلغ را برداشت کرد یا مبلغی را به آن اضافه نمود.

سوالات متداول ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص محدودیتی برای انتخاب موضوع فعالیت ندارند. اما به طور معمول در دسته شرکت های بازرگانی و تجاری قرار می گیرند، حتی اگر فعالیت غیرتجاری داشته باشند.

بعد از آماده کردن مدارک و اقدام به ثبت، معمولا یک تا ۲ هفته زمان برای ثبت شرکت و انتشار آگهی در روزنامه نیاز است.

برای ثبت شرکت سهامی خاص مدارکی نظیر کارت ملی و کد ثنا اعضای شرکت، آدرس و کد پستی شرکت، تکمیل فرم های موجود در سامانه ثبت شرکت ها مورد نیاز می باشد.

برای ثبت این نوع شرکت کارت پایان خدمت نیاز نیست و مدرک تحصیلی اعضا و مدیران فقط در شرایطی که نیاز به دریافت مجوز خاصی باشد، لازم است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button