ثبت شاخص

تفاوت موسسه و شرکت

تفاوت موسسه و شرکت

شرکت ها و موسسات به عنوان شخصیت های حقوقی از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی تفاوت موسسه و شرکت در مواردی اهداف تاسیس، موضوع فعالیت، شرایط و نحوه ثبت و امور مالیاتی دانست.

البته موارد دیگری نیز هستند که فرق موسسه با شرکت را مطرح می کنند که در ادامه به طور کامل به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

فهرست مطالب

تعریف شرکت

تعریف شرکت

شرکت های تجاری از اجتماع دو یا چند شخصی حقیقی یا حقوقی تشکیل می شوند. در واقع هدف از راه اندازی و تاسیس شرکت ها انجام عملیات تجاری و کسب درآمد است.

همچنین انواع شرکت ها در قانون تجارت طبق ماده ۲۰ این قانون به هفت نوع شرکت با مسئولیت محدود، سهامی، تضامنی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، نسبی و تعاونی تولید و مصرف تقسیم می شوند.

تعریف موسسه

تعریف موسسه

موسسه ها یک نوع شخصیت حقوقی هستند که هدف از تشکیل آنها تجارت و امور تجاری نیست و غالبا به منظور ارائه خدمات، امور علمی، ادبی و… تاسیس می گردند. به طور کلی موسسات را می توان براساس نوع فعالیت، نوع مالکیت و اهداف تاسیس تقسیم بندی کرد.

موسسه ها می توانند به صورت انتفاعی و یا غیرانتفاعی تشکیل شوند. موسسات انتفاعی به منظور کسب سود و منفعت و تقسیم آن بین شرکا راه اندازی می شوند. در حالی که تاسیس موسسات غیرانتفاعی به منظور عدم سودآوری و کسب منافع انجام می گیرد.

همچنین موسسات براساس نوع مالکیت می توانند عمومی، خصوصی و یا تعاونی باشند. علاوه بر این نوع فعالیت آنها را نیز می توان در قالب امور خدماتی، بازرگانی و تولیدی در نظر گرفت.

تفاوت شرکت و موسسه

شرکت ها و موسسه ها با وجود برخی از شباهت ها نظیر سامانه یکسان برای ثبت، قوانین مربوط به تابعیت شرکت و… با هم تفاوت هایی دارند. در واقع وجود این تفاوت هاست که این دو را از یکدیگر متمایز می کند. به طور کلی ثبت شرکت به منظور تجارت و کسب سود انجام می شود و هدف اصلی آن تجارت است.

اما ثبت موسسه به منظور انجام امور غیرتجاری نظیر امور خدماتی، حقوقی، فنی، علمی، فرهنگی، آموزشی، هنری، ورزشی و… تاسیس می شوند که سودآوری نیز می تواند یکی از اهداف راه اندازی آنها باشد. در واقع هدف برخی از موسسات کسب درآمد و تقسیم سود بین شرکا نیست و وجود این موارد تفاوت موسسه و شرکت را نشان می دهد.

حتما بخوانید:   ثبت شرکت خدماتی

تفاوت موسسه و شرکت چیست؟

تفاوت شرکت و موسسه

همان طور که گفته شد مواردی وجود دارند که باعث می شوند که شرکت ها و موسسه ها را از یکدیگر تفکیک کنیم. برای بررسی بیشتر فرق بین موسسه و شرکت می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم.

تفاوت موسسه و شرکت از نظر نوع اهداف

شرکت ها به منظور تجارت و انجام امور تجاری و کسب سود تاسیس می شوند. اما موسسه ها به منظور انجام امور غیرتجاری نظیر آموزشی، خدماتی، علمی، فرهنگی، ادبی، فنی و… راه اندازی می گردند.

لازم به ذکر است که موسسات انتفاعی هدفشان سودآوری و کسب درآمد است. ولی در موسسات غیر انتفاعی کسب سود و منفعت برای شرکا مطرح نیست.

تفاوت موسسه و شرکت از نظر موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت و موسسه ها یکی از معیارهای تفاوت این دو نوع شخصیت حقوقی به شمار می روند. در واقع نوع فعالیت شرکت ها در تجارت و امور تجاری خلاصه می شود.

در حالی که موضوع فعالیت موسسات می تواند امور فرهنگی، ورزشی، ادبی، علمی، هنری، آموزشی، خیریه، حقوقی و.. باشد.

تفاوت موسسه و شرکت از نظر انواع

شرکت های تجاری براساس ماده ۲۰ قانون تجارت ایران شامل هفت نوع مختلف هستند که عبارتند از شرکت های سهامی، با مسئولیت محدود، مختلط سهامی، غیر مختلط سهامی، تضامنی، نسبی و تعاونی تولید و مصرف.

در حالی که انواع موسسه های غیرتجاری را می توان به دو نوع موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی دسته بندی کرد. موسسه های انتفاعی که به منظور کسب درآمد و سود ایجاد می شوند که می توان آنها را در قالب ثبت موسسه آموزشی، آموزشگاه های زبان، موسسات حقوقی، موسسات ثبتی و… تاسیس کرد.

موسسات غیرانتفاعی نیز اهداف خیرخواهانه دارند و هدف از تاسیسشان کسب درآمد نیست. از جمله این موسسه ها نیز می توان از موسسه های خیریه، انجمن های علمی و صندوق های قرض الحسنه نام برد.

تفاوت موسسه و شرکت از نظر تعداد شرکا

در شرکت های تجاری تعداد حداقل شرکا با توجه به نوع شرکت متفاوت می باشد. برای مثال برای ثبت شرکت مسئولیت محدود وجود حداقل ۲ نفر شریک کافیست. در حالی که ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل سه سهامدار و دو بازرس نیاز دارد.

حتما بخوانید:   ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

اما برای ثبت انواع موسسه ها حداقل تعداد شرکا ۲ نفر تعیین شده است و با این تعداد شریک می توان برای تاسیس موسسات اقدام نمود.

تفاوت موسسه و شرکت در مالیات

یکی دیگر از تفاوت های شرکت با موسسه در امور مالیاتی آنهاست. به طوری که تمامی شرکت های تجاری مشمول پرداخت مالیات هستند و در صورت عدم پرداخت با جریمه های مالیاتی روبرو می شوند.

در حالی که موسسه های انتفاعی نظیر آموزشگاه های فنی و حرفه ای، هنری و زبان مشمول مالیات بوده و موسسات غیرانتفاعی مثل خیریه معاف از مالیات می باشند.

جمع بندی

در این مقاله شرکت های تجاری و موسسات غیرتجاری از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفتند و تفاوت های این دو نوع شخصیت حقوقی مشخص گردید. دانستن این تفاوت ها باعث می شود که افراد برای تاسیس کسب و کار خود و اقدام برای تاسیس تصمیم گیری درست و صحیح تری را داشته باشند.

اگر با وجود مطالعه این مقاله و آگاهی از فرق بین موسسه و شرکت چنان چه به کمک و راهنمایی نیاز دارید می توانید از طریق دکمه تماس صفحه یا فرم زیر با ما در ارتباط باشید. ثبت شاخص با بیش از ۳۰ سال تجربه در امور ثبتی آماده خدمت رسانی به شما در زمینه ثبت شرکت یا موسسه مورد نظرتان می باشد.

سوالات متداول تفاوت شرکت و موسسه

شرکت ها و موسسات به طور کلی از نظر اهداف تاسیس، موضوع فعالیت، انواع، حداقل تعداد شرکا و سهامداران و همچنین امور مالیاتی با یکدیگر تفاوت دارند.

شرکت های تجاری به منظور تجارت و سودآوری راه اندازی می شوند. در حالی که یکی از اهداف تاسیس موسسه ها آن هم موسسات انتفاعی سودآوری است و در موسسه های غیرانتفاعی کسب سود و درآمد مطرح نیست.

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button