ثبت شاخص

ثبت برند مادرید

کنوانسیون مادرید
فهرست مطالب

موافقتنامه ثبت برند مادرید به تمام برندهای اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه می دهد که برند خود را در سطح بین المللی به ثبت برسانند. البته ثبت برند جهانی مادرید شرایط، مدارک و مراحل خاصی دارد که افراد باید از آنها آگاهی داشته باشند.

با توجه مزیت های ثبت برند بین المللی مادرید بسیاری از کسب و کارهای کوچک و بزرگ ترجیح می دهند با ثبت آن بدون مرز به فعالیت بپردازند.

اگر شما هم تصمیم بر ثبت برند مادرید را دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مشاوره رایگان

ثبت مادرید چیست؟

ثبت برند مادرید چیست

پیش از آن که سیستم ثبت بین المللی مادرید طراحی شود، برندها مجبور بودند برای فعالیت در کشورهای مختلف یا حتی جلوگیری از سوء استفاده از برندشان در کشورها، فرآیند ثبت برند را به صورت جداگانه در کشورهای مختلف دنبال کنند. این موضوع علاوه بر زمان بر بودن، هزینه بر نیز بود.

ثبت مادرید سیستمی است که برای رفع این چالش ها طراحی شد. این سیستم توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) طراحی شده و به اشخاص اجازه می دهد با ثبت برند مادرید، برند را در تمامی کشورهای عضو سیستم مادرید به ثبت برسانند.

با این کار دیگر لازم نیست در بسیاری از کشورها به صورت جداگانه به ثبت برند پرداخت. علاوه بر این می توان از مزایای ثبت بین المللی برند نیز بهره مند شد.

سیستم مادرید در واقع از یک موافقتنامه به همراه تعدادی آیین نامه و پروتکل تشکیل شده تا سازوکار ثبت جهانی برندها شفاف و مشخص باشد. اشخاص حقیقی و حقوقی که تابعیت آنها مربوط به یکی از کشورهای این موافقتنامه است، می توانند از شرایط ثبت برند جهانی مادرید بهره ببرند.

علائم تجاری مورد قبول برای ثبت برند مادرید

علائمی که می توانند برای ثبت مادرید اقدام کنند ممکن است از حروف، اعداد، یک یا چند کلمه، شکل، علائم مربوط به نمادهای صوتی، اشکال سه بعدی و یا ترکیبی از تمام این عناصر باشند.

در کنار علائم تجاری ممکن است علائم تاییدی یا علائم جمعی نیز دیده شود. علائم تاییدی به کسب و کارهایی اعطا می شود که برخی استانداردهای لازم را دارند. علائم جمعی نیز به مجموعه هایی که سطح کیفی معینی داشته باشند، اعطا می شود. به عنوان مثال فلان گروه مهندسین می تواند علائم جمعی را دریافت کرده باشد.

مشاوره رایگان

شرایط ثبت برند بین المللی مادرید

شرایط ثبت برند مادرید

اولین و مهم ترین شرط برای ثبت برند مادرید وجود نام کشور مبدا و مقصد در موافقتنامه است. در صورتی که برند در کشور مبدا ثبت شده باشد، می توان با توجه به کشورهای عضو مادرید، آن را در کشورهای مقصد نیز به ثبت رساند.

بنابراین برای ثبت بین المللی برند، هم باید شرایط ثبت ملی برند و هم شرایط ثبت بین المللی آن را داشته باشید.

در صورتی که کشور مبدا ایران باشد، برای ثبت ملی علامت تجاری باید یک کارتابل در سامانه مرکز مالکیت معنوی ایجاد کرده و شماره موبایل به نام خودتان را وارد کنید. برند شما نباید از نظر ماده ۳۲ قانون ثبت علامت تجاری ممنوعیتی داشته باشد؛ علاوه بر این باید منحصر به فرد بوده و غیر تقلیدی باشد.

شرایط ثبت برند جهانی مادرید عبارت است از:

  • ثبت قانونی برند در کشور مبدا با توجه به قوانین موجود
  • ایجاد کارتابل در سامانه WIPO
  • تکمیل اظهارنامه و ارسال آن در سامانه WIPO
  • تهیه مدارک و پرداخت هزینه
حتما بخوانید:   ثبت برند خارجی

در نظر داشته باشید که بر اساس ماده ۶ موافقتنامه مادرید، بعد از ثبت جهانی برند، برند شما به مدت ۲۰ سال در کشور مقصد معتبر خواهد بود و برای تمدید ثبت، باید شرایط ثبت برند را در آن زمان بررسی کنید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند مادرید

مدارک ثبت برند مادرید

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم برای ثبت مادرید، در وهله اول باید برند را در کشور مبدا به ثبت برسانید.

بنابراین مدارکی که برای ثبت مادرید نیاز دارید شامل مدارک ثبت برند ملی و ثبت برند جهانی می شود:

  • ارائه کپی از مدارک هویتی (کارت ملی و شناسنامه)
  • ارائه کپی از مدارک هویتی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت (مخصوص اشخاص حقوقی)
  • ارائه کپی از آگهی تاسیس شرکت و آگهی مربوط به آخرین تغییرات (مخصوص اشخاص حقوقی)
  • وکالتنامه (در صورت داشتن وکیل)
  • اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت برند در ایران
  • معرفی نامه روی سربرگ شرکت با امضای مدیران شرکت و افرادی که حق امضا دارند به همراه مهر شرکت (مخصوص اشخاص حقوقی)
  • نامه درخواست ثبت برند مادرید با درج اسم کشورهای مورد نظر
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین بعد از مشخص کردن کشورهای مقصد
  • برگه تخمین هزینه ها با مهر و امضای متقاضی
  • ارائه رسید پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت مادرید

مراحل ثبت برند مادرید

برای ثبت برند جهانی مادرید ابتدا باید برند در کشور مبدا به ثبت برسد. بعد از ثبت ملی برند باید زیر را باید دنبال کرد:

در ابتدا می بایست به آدرس اینترنتی WIPO.INT مراجعه نموده و گزینه IP Portal login را از منوی بالایی سایت انتخاب کنید.

در این مرحله اگر حساب کاربری داشته باشید، می توانید وارد آن شود و اگر حاسب کاربری ندارید، ثبت نام می کنید. با ضربه روی گزینه Create WIPO Account وارد صفحه ای می شوید که اطلاعات متقاضی خواسته می شود.

بعد از تکمیل فرم اطلاعات متقاضی، حساب کاربری شما ایجاد می شود و می توانید درخواست ارسال اظهارنامه ثبت مادرید را ثبت کنید. برای این کار باید روی گزینه New application ضربه بزنید.

در مرحله بعدی لازم است اظهارنامه را تکمیل و ارسال کنید. با این کار به صفحه مربوط به پرداخت هزینه می رسید و بعد از پرداخت هزینه، یک خلاصه از وضعیت درخواست شما به نمایش در می آید که نشان دهنده ارسال اظهارنامه به اداره مبدا است.

در مرحله بعدی یک ایمیل تایید پرداخت هزینه ها و یک ایمیل دیگری مبنی بر تایید دریافت اظهارنامه را دریافت خواهید کرد. برای پیگیری درخواست خود کافی است وارد حساب کاربری تان شوید و وضعیت درخواست ها را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که جزئیات مراحل ثبت برند مادرید کمی پیچیده است و برای این کار بهتر است همراهی یک موسسه ثبتی معتبر را داشته باشید.

موسسه ثبت شاخص با داشتن کارشناسان و مشاوران حرفه ای می تواند شما را در این مسیر همراهی و تمام دغدغه هایتان را برطرف کند. کافی است با ما تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان بهره مند شوید.

توافقنامه و کنوانسیون مادرید

کنوانسیون مادرید

توافقنامه مادرید یک سیستم بین المللی برای ثبت و حفاظت از علائم تجاری در بیش از ۱۲۰ کشور است.

این سیستم به صاحبان علائم تجاری امکان می دهد با یک درخواست واحد، یک هزینه واحد و یک زبان واحد، علامت تجاری خود را در کشورهای عضو توافقنامه ثبت و حمایت کنند.

حتما بخوانید:   تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

در این سیستم ساده سازی مدیریت و تمدید علامت تجاری را برای کسب و کارها فراهم می کند. علاوه بر این اعضا متعهد می شوند که علامت های ثبت شده توسط دیگر اعضا را بپذیرند و از آنها حمایت کنند.

کشورهای عضو مادرید

کشورهای عضو مادرید

کشورهای عضو معاهده مادرید عبارتند از:

موناکو، مولداوی، مونته نگرو، ماداگاسکار، مقدونیه، مغولستان، موزانبیک، نامیبیا، ایران، آنتیگوا و بارباردو، آلبانی، ارمنستان،  بن ایر، اتریش، استرالیا، آذربایجان، بوسنی و هرزه گوین، بلژیک، بلغارستان، بحرین، بوتان، بوتسوان، بنلوکس، بلاروس، سوئیس، چین، کوبا، قبرس، جمهوری چک،  آلمان،  دانمارک، الجزیره، استونی، مصر، اسپانیا، فنلاند، فرانسه، انگلستان، گرجستان، غنا، یونان، کرواسی، مجارستان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، سنگاپور، اسلوونی، اسلوواکی، سبیرالئون، سان مارینو، سوریه، ژاپن، کنیا، قرقیزستان، کره شمالی، کره جنوبی، قزاقستان، لیختن اشتاین، لیبریا، لسوتو، سائوتومه و پرنسیپ، لیتونی، موروکو، نروژ، عمان، هلند، لهستان، پرتغال، رومانی، روسیه، سودان، سوئد،  تاجیکستان، ترکمستان، ترکیه، اوکراین، آمریکا، ازبکستان، ویتنام، زامبیا، کوراکائو، سینت مارتین، سوازیلند.

هزینه ثبت برند مادرید

برای تخمین هزینه ثبت برند جهانی مادرید، باید هزینه های ثبت ملی برند را هم در نظر داشته باشید که این هزینه با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی و تعداد طبقات ثبت، متفاوت خواهد بود. علاوه بر این هزینه دریافت گواهی امضا و هزینه چاپ آگهی نیز به این هزینه ها اضافه می شود.

هزینه های ثبت مادرید را باید به فرانک سوئیس پرداخت کنید. این هزینه ها بر اساس آخرین آمارها شامل موارد زیر است:

  • هزینه اصلی: برند رنگی حدودا ۹۰۳ فرانک و برند غیر رنگی تقریبا ۶۵۳ فرانک است.
  • هزینه مربوط به هر طبقه: برای ثبت برند در بیش از ۳ طبقه، هزینه هر طبقه حدودا ۷۳ فرانک خواهد بود.
  • هزینه متمم برای درخواست گسترش حمایت: حدودا ۷۳ فرانک

مزایای ثبت برند مادرید

مزایای ثبت برند مادرید
  • کاهش هزینه ها و تسریع فرآیند ثبت جهانی برند
  • امکان تغییر برند با هزینه معقول در سطح جهانی
  • حفاظت از برند در کشورهای عضو مادرید
  • امکان ثبت الکترونیکی برند و بهره مندی از اعتبار بین المللی

استعلام برند مادرید

برای ثبت جهانی برند، بهتر است در وهله اول از نبود برند مشابه مطمئن شوید تا هزینه و زمان را هدر ندهید. برای این کار می توانید از پایگاه داده WIPO استفاده کنید. برای این کار کافی است وارد آدرس اینترنتی wipo.int شوید و روی گزینه Find & Explore و سپس Global Brand Database ضربه بزنید.

در صفحه بعدی روی گزینه Global Brand Database کلیک کنید تا به صفحه مربوط به استعلام برسید. در این صفحه می توانید با نوشتن نام برند، استعلام آن را بگیرید. امکان استعلام برند با نام، اسم مالک، شماره ثبت و ترکیب این اطلاعات وجود دارد.

سوالات متداول ثبت برند مادرید

ثبت برند مادرید روشی برای ثبت برند جهانی از طریق سازمان مالکیت فکری یا وایپو (WIPO) است.

در ابتدا باید برند مورد نظر در کشور مبدا ثبت شده باشد. سپس با ایجاد یک کارتابل در سامانه WIPO و ارائه اطلاعات و مدارک مورد نیاز، می توان اظهارنامه ثبت برند بین المللی را تکمیل و ارسال کرد. بعد از پرداخت هزینه ها، برند در کشورهای عضو موافقتنامه مادرید رسمیت خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button