ثبت شاخص

ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی
فهرست مطالب

شرکت تعاونی یکی از انواع شرکت های تجازی است که توسط اشخاص حقیقی با هدف رفع نیازهای مشترک و بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی اعضای آن تشکیل می شود. منابع مالی این شرکت ها از طریق همکاری و کمک های متقابل اعضا و طبق قوانین ثبت شرکت تعاونی تامین می گردد.

قدم اول برای شروع فعالیت رسمی، ثبت شرکت تعاونی است که در نهایت منجر به تاسیس و راه اندازی آن می گردد. در ادامه به بررسی شرایط، مراحل و نحوه ثبت شرکت تعاونی می پردازیم.

انواع شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی انواع مختلفی دارند و می توان آنها را در دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. این دسته بندی ها از نظر نوع فعالیت عبارتند از:

  • شرکت تعاونی تولید محصولات کشاورزی و صنعتی
  • شرکت تعاونی توزیع و فروش محصولات
  • شرکت تعاونی وام و اعتبار
  • شرکت تعاونی ساختمان و مسکن
  • شرکت تعاونی مصرف
  • شرکت تعاونی بیمه محصولات و حیوانات
  • شرکت تعاونی نمایندگی کارخانجات و موسسات تولیدی

علاوه بر دسته بندی های فوق شرکت های تعاونی از نظر سرمایه در یکی از ۲ گروه زیر قرار می گیرند:

  1. تمام سرمایه توسط اعضا تامین شده است.
  2. بخشی از سرمایه (حداقل ۵۱ درصد) توسط اعضا و مابقی توسط نهادهای دولتی و عمومی تامین شده است.

موضوع فعالیت شرکت تعاونی

موضوع فعالیت شرکت تعاونی

بر اساس فصل پنجم قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران شرکت های تعاونی شامل دو دسته تعاونی تولید و تعاونی توزیع هستند.

موضوع فعالیت تعاونی های تولید شامل فعالیت های کشاورزی، دامداری، پرورش و صید ماهی و موارد مشابه است که اعضا باید در این فعالیت ها مشغول به کار باشند.

تعاونی های توزیع نیز نیازهای مشاغل تولیدی یا مصرفی اعضای خود را در چارچوب منافع عمومی و با هدف کاهش هزینه ها تامین می کنند.

نکته مهم اینکه موضوع فعالیت شرکت های تعاونی در طول پروسه ثبت قابل انتخاب می باشد و در اساسنامه شرکت نیز درج خواهد شد.

قوانین ثبت شرکت تعاونی

قوانین ثبت شرکت تعاونی

برای ثبت شرکت تعاونی همانند سایر شرکت های تجاری یکسری قوانین و مقررات وضع شده است. در ادامه مهم ترین قوانین ثبت شرکت تعاونی را شرح می دهیم:

  • شرکت تعاونی شخصیت حقوقی مستقل دارد و دارایی های شرکت از دارایی های شخصی اعضا جداست. طبق ماده ۲۳ قانون بخش تعاونی، مسئولیت مالی اعضا در قبال شرکت، محدود به میزان سهام آنهاست، مگر اینکه در قرارداد به شکل دیگری توافق شده باشد.
  • یک سوم از سرمایه ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف باید حتما به صورت نقدی پرداخت شود.
  • موسسان شرکت باید حداقل دو سوم از سهام تعاونی را خریداری کنند.
  • سهام در شرکت های تعاونی از نوع بانام است که غیر قابل تقسیم هستند و مبلغ آن باید نقدی پرداخت شود.
  • در جلسات مجمع عمومی، هر یک از اعضا فقط یک رای دارند.
  • شرکت های تعاونی توسط هیئت مدیره اداره می شوند که اعضای هیئت مدیره بر اساس قانون تجارت، قانون شرکت های تعاونی و موارد قید شده در اساسنامه انتخاب خواهند شد.
  • سه رکن اصلی در شرکت های تعاونی شامل مجمع عمومی، هیئت مدیره، و بازرس یا بازرسان است.
  • دوره مدیریت مدیران و مدیرعامل سه سال و دوره ماموریت بازرسین یک سال است.

شرایط ثبت شرکت تعاونی

شرایط ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی نیازمند واجد شرایط بودن هیئت مدیره و اعضای آن است. در ادامه شرایط ثبت شرکت تعاونی را یک  به یک بررسی می کنیم:

شرایط تاسیس شرکت تعاونی شامل موارد زیر خواهد بود:

  • حداقل تعداد اعضا ۷ نفر است که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. اشخاص حقوقی عضو شرکت نباید جزو اشخاص حقوقی دولتی باشند.
  • حداقل سرمایه ثبت شرکت تعاونی صد میلیون ریال است که باید حداقل یک سوم آن به صندوق تعاون پرداخت شود
  • اعضای شرکت باید تابعیت ایرانی داشته و ممنوعیت قانونی و سابقه حجر و ورشکستگی نداشته باشند. همچنین نداشتن سابقه اختلاس و کلاهبرداری نیز ضروری است.
  • اعضای یک شرکت تعاونی نمی توانند در شرکت های تعاونی مشابه عضو شوند.
  • مجمع عمومی موسس اعضای شرکت را انتخاب می کند و اعضای هیئت مدیره و بازرسین در مجمع عمومی عادی انتخاب خواهند شد.
  • هیئت مدیره ۳ تا ۷ نفر عضو دارد که باید از اعضای شرکت باشند.
  • شرکت تعاونی می تواند در قالب شرکت سهامی نیز تاسیس شود و یا با توجه به توافق اعضای شرکت براساس اساسنامه تنظیم شده راه اندازی شود.
  • وزارت تعاون پیش از ثبت رسمی شرکت تعاونی باید «موافقت نامه تشکیل» و «مجوز ثبت» را صادر کند.
  • تنظیم اساسنامه شرکت الزامی است که برای آن باید نمونه استاندارد اساسنامه ارائه شده توسط وزارت تعاون را تهیه و تنظیم کرد.
  • در اساسنامه باید کلمه «تعاونی» در اسم شرکت قید شود و این سند باید شامل هدف، موضوع، نوع شرکت، حوزه عملیات، مدت، نشانی مرکز اصلی و شعبات، میزان سرمایه، مقررات مربوط به اعضا، ارکان، مقررات مالی و کار، انحلال و تصفیه، حداقل و حداکثر اعضا به نسبت سرمایه و سایر موارد باشد.
  • سرمایه شرکت باید در قالب سهام تعریف شده و نوع و مبلغ آن در اساسنامه تعیین شود.
حتما بخوانید:  ثبت شرکت خدمات پرستاری

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

مدارک ثبت شرکت تعاونی

مدارک ثبت شرکت تعاونی به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • اساسنامه تصویب شده در اولین مجمع عمومی عادی (۴ نسخه)
  • مجوز وزارت تعاون
  • دعوتنامه تشکیل اولین مجمع عمومی (۳ نسخه)
  • صورتجلسه اولین جلسه مجمع عمومی شامل تصویب صورتجلسه، انتخاب اعضای هیئت مدیره، بازرسین، رئیس، نایب رئیس، منشی هیئت مدیره، صاحبان امضا، مدیرعامل (۳ نسخه)
  • رسید پرداخت سرمایه شرکت (حداقل یک سوم سرمایه) به صندوق تعاون (۳ نسخه)
  • لیست اسامی و آدرس محل سکونت اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل و بازرسین (۳ نسخه)

مراحل ثبت شرکت تعاونی

ثبت شرکت تعاونی نیازمند تکمیل پروسه و مراحل آن است. مراحل ثبت این نوع شرکت به طور کلی به شرح زیر می باشد:

  1. ابتدا مجمع عمومی موسس تشکیل می شود تا از بین ۷ نفر اعضا، ۳ نفر به عنوان هیئت موسس انتخاب شوند. در نهایت از این ۳ نفر، یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار به اداره کل تعاون معرفی می گردد.
  2. در ادامه کلیات طرح پیشنهادی، شامل توجیه الزام راه اندازی شرکت، تعداد و مشخصات اعضای اولیه و مهارت های مرتبط با تولید و توزیع هر یک از افراد، چگونگی تامین سرمایه، میزان سهم اعضا و… باید مشخص شده و به همراه تقاضانامه کتبی به اداره کل تعاون تقدیم شود.
  3. در صورت موافقت اولیه وزارت تعاون، هیئت موسس می تواند تشریفات برگزاری اولین مجمع عمومی را برای تصویب اساسنامه، انتخاب اعضای هیئت مدیره، بازرسین و مدیرعامل انجام داده و مدارک آن را در اختیار اداره کل تعاون قرار دهد.
  4. در صورت تایید اداره و دریافت مجوز، هئیت مدیره می تواند اقدامات ثبت شرکت را دنبال کند که مهمترین قدم آن تهیه و تکمیل مدارک ثبت شرکت تعاونی است.
  5. بعد از ثبت اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکتها لازم است مدارک فیزیکی برای اداره ثبت شرکتها ارسال شود. در صورت تایید، متقاضی باید حضورا در اداره حاضر شده و نسبت به پرداخت هزینه ها و آماده کردن پیش نویس آگهی ثبت شرکت اقدام نماید.
  6. حداکثر یک ماه بعد از ثبت شرکت باید آگهی ثبت آن در یک روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیرالانتشار به چاپ برسد. بعد از انتشار آگهی، اداره تعاون پروانه تاسیس تعاونی را صادر خواهد کرد و اجازه فعالیت رسمی داده خواهد شد.

مدت زمان لازم برای ثبت شرکت تعاونی

مدت زمان ثبت شرکت تعاونی

مدت زمان لازم مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی با توجه به تکمیل بودن مدارک و تایید آنها توسط مراجع ذیربط بین ۱۵ روز تا حداکثر ۲ ماه متغیر می باشد.

حتما بخوانید:  انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت فوری بهتر است متخصصان زبده را در کنار خود داشته باشید. کارشناسان حقوقی ما در موسسه ثبت شاخص بهترین راهنمای شما در این زمینه هستند تا بتوانید شرکت خود را در سریع ترین زمان به ثبت برسانید.

هزینه ثبت شرکت تعاونی

هزینه ثبت شرکت های تعاونی شامل حق الثبت، هزینه های مربوط به تهیه مدارک، هزینه ارسال فیزیکی مدارک، هزینه چاپ آگهی در روزنامه و سایر هزینه های اداری است.

از آنجایی که این هزینه ها به صورت سالیانه تغییر می کنند برای اطلاع دقیق از هزینه ها می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود از ریزهزینه های موجود مطلع شوید.

مجوز ثبت شرکت تعاونی

ثبت رسمی شرکت تعاونی نیازمند صدور «مجوز ثبت» از سوی وزارت تعاون است. به منظور دریافت این مجوز باید اولین هیئت مدیره یا نماینده قانونی آن، مدارک لازم را به وزارت تعاون ارائه کرده و درخواست صدور مجوز کند.

پس از ارزیابی مدارک و تایید صحت مراحل انجام شده، وزارت تعاون مجوز ثبت را صادر می کند. توجه داشته باشید بدون این مجوز امکان ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف وجود ندارد.

مزایای ثبت شرکت تعاونی

مزایای ثبت شرکت تعاونی
  • شرکت های تعاونی با ایجاد فرصت های شغلی و حمایت از افراد توانمند اما فاقد امکانات، زمینه رشد و شکوفایی استعدادها را فراهم می آورند.
  • یکی از مهمترین دستاوردهای شرکت های تعاونی، کمک به برقراری عدالت اجتماعی است. آنها با جلوگیری از تمرکز ثروت در دست گروهی محدود، به توزیع عادلانه تر منابع و درآمدها کمک می کنند.
  • تعاونی ها نقش مهمی در تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی گری دولت دارند. این امر به ایجاد تعادل در اقتصاد و افزایش کارایی منجر می شود.
  • شرکت های تعاونی با فراهم کردن سرمایه، تجهیزات و مدیریت کارآمد، به نیروی کار امکان رشد و پیشرفت می دهند. همچنین این شرکت ها با مقابله با پدیده های مخرب اقتصادی مانند انحصار، احتکار و تورم، به ثبات و سلامت اقتصادی کمک می کنند.
  • شرکت های تعاونی با ترویج فرهنگ همکاری و مشارکت در جامعه، زمینه ساز رشد و توسعه پایدار می شوند. این نهادها با تقویت روحیه جمعی و همبستگی اجتماعی، نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی و رفاه عمومی ایفا می کنند.

جمع بندی

با ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف، افرادی که در یک صنف فعالیت داشته یا هدف مشترکی مانند تهیه مسکن، کسب اعتبار یا دریافت وام دارند، به هدف مشترک خود خواهند رسید.

تشکیل شرکت تعاونی شرایط، مقررات و مراحل خاصی دارد که در این مقاله تمام این موارد معرفی شدند و به طور کامل مورد بررسی قرار گرفتند.

اگر همچنان درباره ثبت شرکت تعاونی و مواترد مرتبط با آن نیاز به راهنمایی و دریافت مشاوره دارید کارشناسان ما از طریق شماره های ۲۸۴۲۱۸۸۰-۰۲۱ و ۰۹۱۲۱۸۸۰۳۱۲ و واتساپ سایت پاسخگوی تمامی سوالات و ابهامات شما در این زمینه می باشند.

سوالات متداول جهت ثبت شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی با هدف کسب درآمد و رفع نیازهای جامعه و فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع ثبت و راه اندازی می شوند.

برای ثبت و تاسیس شرکت تعاونی حداقل ۳ عضو هیئت مدیره و حداکثر ۷ عضو مورد نیاز می باشد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت تعاونی تولید و مصرف ده ملیون ریال معادل یک میلیون تومان می باشد.

برای انتخاب اسم شرکت تعاونی لازم است بر طبق قوانین وضع شده در خصوص اسم شرکت ها عمل کنید و علاوه بر این کلمه تعاونی نیز باید در عنوان شرکت درج شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button