ثبت شاخص

ثبت شرکت حسابداری

ثبت شرکت حسابداری
فهرست مطالب

یکی از مولفه های کلیدی در عملکرد شرکت های بازرگانی، تاسیس بخش حسابداری یا واحدهای مشابه است و از همین روی ثبت شرکت حسابداری اهمیت پیدا می کند.

در حوزه حسابداری، علاوه بر مهارت های فنی، اخلاق حرفه ای و صداقت حسابدار نیز در فرآیند انتخاب وی اثرگذار است. به همین دلیل شرکت های بزرگ معمولا ترجیح می دهند که وظایف حسابرسی خود را به شرکت های حسابرسی معتبر واگذار کنند.

در این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم برای تاسیس شرکت حسابداری از کجا باید شروع کنیم، شرایط تاسیس شرکت حسابداری چیست و برای ثبت موسسه خدمات مالی چه مدارکی مورد نیاز است.

کار شرکت های حسابداری چیست؟

کار شرکت های حسابداری

شرکت های حسابداری با ارائه طیف وسیعی از خدمات، نقش کلیدی در پشتیبانی و توسعه مشاغل دارند. این خدمات شامل سازماندهی امور مالی، مدیریت مالیاتی و آماده سازی برای گسترش فعالیت های تجاری است. در ادامه به معرفی وظایف شرکت های حسابداری می پردازیم.

ارزش گذاری و گسترش کسب و کار

هنگامی که یک کسب و کار به دنبال جذب سرمایه گذاری خصوصی برای تامین مالی است، شرکت های حسابداری با ارزیابی دقیق و قانونی، ارزش واقعی کسب و کار را مشخص می کنند. این ارزیابی با تحلیل عمیق درآمدهای سالانه و الگوهای رشد، به سرمایه گذاران کمک می کند تا از ارزش واقعی شرکت آگاه شوند.

خدمات امور حسابداری و مالی

شرکت های حسابداری بخش عمده ای از خدمات خود را به امور حسابداری و مالی اختصاص می دهند که شامل مدیریت صورت های مالی، بستن حساب ها و تهیه ترازنامه، نظارت بر فرآیند تصفیه شرکت، طراحی و پیشنهاد سیستم های مالی، نظارت بر واحدهای مالی و مدیریت اسناد، انجام امور استخدامی و کارگزینی، پرداخت حقوق و مزایا و موارد مشابه دیگر است.

خدمات امور مالیاتی

صاحبان کسب و کارها اغلب با چالش های مالیاتی روبرو هستند که شرکت های حسابداری با ارائه خدماتی نظیر تدوین و ارائه اظهارنامه های مالیاتی، ثبت گزارش های دوره ای، تنظیم اظهارنامه های ارزش افزوده، اخذ کد اقتصادی، تهیه گزارش های مالیاتی کارکنان و… می توانند فرآیندهای مالیاتی را برای مالکان کسب و کارها تسهیل کنند.

انواع شرکت های حسابداری

انواع شرکت های حسابداری

برای ثبت شرکت حسابداری ابتدا باید با انواع این شرکت ها آشنا شوید. این شرکت ها بر اساس نوع خدماتی که ارائه می دهند، طبقه بندی می شوند و در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • ارائه مشاوره مالی: برخی از افراد با تاسیس دفتر حسابداری به عنوان مشاوران مالی عمل می کنند و خدمات مشاوره‌ای در زمینه های متفاوت حسابداری ارائه می دهند.
  • ارائه نظارت مستمر: این گونه شرکت ها خدمات خود را به صورت نظارت دائمی بر فعالیت های مالی کسب و کارها ارائه می دهند. این خدمات شامل ثبت و بررسی اسناد مالی و پیگیری مسائل مربوط به اظهارنامه های مالیاتی است.
  • ارائه خدمات قانونی: شرکت های حسابداری قانونی در زمینه شناسایی و پیگیری تخلفات مالی و فعالیت های غیرقانونی نیز تخصص دارند.
  • ارائه خدمات جامع: شرکت هایی که در این دسته قرار می گیرند، خدمات گسترده در تمامی زمینه های حسابداری، مالی، مالیاتی و حتی امور اداری و پرسنلی ارائه می دهند.
حتما بخوانید:   ثبت شرکت معماری

شرایط ثبت شرکت حسابداری

شرایط ثبت شرکت حسابداری

شرایط ثبت شرکت حسابداری با توجه به اینکه شرکت را در چه قالبی تاسیس می کنید، متفاوت خواهد بود. به طور کلی شرکت های حسابداری را می توان در قالب یکی از شرکت های زیر به ثبت رساند:

  • شرکت مسئولیت محدود حسابداری
  • شرکت سهامی خاص حسابداری

علاوه بر این برای ارائه خدمات حسابداری می توانید موسسه حسابداری راه اندازی کنید که شرایط ثبت موسسه حسابداری متمایز از شرکت های حسابداری است.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت حسابداری

مدارک ثبت شرکت حسابداری

برای تاسیس دفتر حسابداری، اولین قدم آماده سازی اسناد و مدارک است. مدارک مورد نیاز ثبت شرکت حسابداری شامل موارد زیر می شود:

  • مدارک هویتی تمام اعضای شرکت و هیئت مدیره
  • اقرارنامه، اساسنامه و اظهارنامه امضا شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه مدیران
  • ارائه مجوزهای لازم در صورت نیاز
  • وکالتنامه درصورتیکه وکیل یا نماینده قانونی دارید

ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود

برای تاسیس یک شرکت حسابداری در قالب مسئولیت محدود نیز همچون سایر شرکت ها نیازمند برخورداری از یکسری شرایط است. در ادامه شرایط و مدارک مورد نیاز برای تاسیس آن را بررسی می کنیم.

شرایط تاسیس شرکت حسابداری با مسئولیت محدود:

  • وجود حداقل دو نفر برای تاسیس
  • حداقل میزان سرمایه برای تاسیس یک میلیون ریال

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری با مسئولیت محدود:

  • کپی از مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی برای همه اعضا
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه اعضای شرکت
  • ارائه تعهد برای پرداخت کامل سرمایه اولیه شرکت
  • کپی اقرارنامه، امضا شده توسط سهامداران
  • دو نسخه از اساسنامه شرکت، امضا شده توسط سهامداران
  • دریافت مجوزهای لازم، در صورت نیاز به مجوز برای فعالیت

ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص

همان طور که پیش تر گفته شد ثبت شرکت حسابداری در قالب سهامی خاص نیز قابل تاسیس است. شرایط تاسیس شرکت حسابداری سهامی خاص نیز شامل موارد زیر می شود:

  • وجود حداقل سه نفر به عنوان هیئت مدیره و دو نفر به عنوان بازرس
  • حداقل میزان سرمایه برای تاسیس یک میلیون ریال
  • پرداخت ۳۵ از درصد از سرمایه اولیه شرکت به صورت نقدی

مدارک لازم برای ثبت شرکت حسابداری سهامی خاص:

  • کپی از مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی برای همه اعضا
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه اعضای شرکت
  • کپی اقرارنامه، امضا شده توسط سهامداران
  • دریافت مجوزهای لازم در صورت نیاز
  • صورتجلسه مجمع عمومی با امضای تمامی اعضا
  • گواهی بانکی مبنی بر پرداخت ۳۵ درصد از سرمایه اولیه
حتما بخوانید:   اشخاص حقیقی و حقوقی

مراحل ثبت شرکت حسابداری

مراحل ثبت شرکت حسابداری
  1. تهیه مدارک مورد نیاز با توجه به قالب شرکت
  2. مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها
  3. انتخاب و وارد کردن ۵ نام به ترتیب اولویت در سایت ثبت شرکت ها
  4. ارائه اطلاعات لازم و بارگذاری مدارک مورد نیاز
  5. در صورت تایید مدارک، ارسال نسخه فیزیکی مدارک به اداره ثبت شرکت ها
  6. در صورت تایید نسخه فیزیکی مدارک، حضور متقاضی در اداره ثبت شرکت ها برای امضای نهایی
  7. پرداخت هزینه های ثبت شرکت
  8. انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
  9. تشکیل پرونده مالیاتی شرکت و دریافت کد اقتصادی

نکته مهم اینکه انجام پروسه ثبت شرکت به دلیل اهمیت بالای آن بهتر است که توسط موسسات معتبر ثبتی انجام شود. موسسه ثبت شاخص با بیش از سه دهه سابقه در  امور ثبتی می تواند بهترین همراه شما در مسیر شروع فعالیت رسمی کسب و کارتان باشد.

هزینه ثبت شرکت حسابداری

هزینه ثبت شرکت حسابداری

برای راه اندازی شرکت حسابداری هزینه ها بسته به نوع شرکت متفاوت می باشد و نمی توان عدد دقیقی را برای آن در نظر گرفت. به همین منظور شما می توانید از طریق شماره ۲۸۴۲۱۸۸۰-۰۲۱ با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات مورد نیاز را در این زمینه دریافت کنید.

علاوه بر این چت واتساپ سایت نیز به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات شما عزیزان است.

تفاوت شرکت حسابداری با موسسه حسابداری چیست؟

موسسه حسابرسی ارائه دهنده طیف وسیعی از خدمات در حوزه های حسابرسی، حسابداری و بازرسی است. یکی از شرایط ثبت موسسه حسابداری این است که این موسسات باید به عنوان نهادهای غیرانتفاعی ثبت شوند و برای ثبت نیاز به دریافت مجوز فعالیت از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران دارند.

علاوه بر این داشتن مدرک دانشگاهی در رشته های مرتبط با حسابداری و حسابرسی برای اعضای شرکت برای ثبت موسسه خدمات مالی ضروی است.

در مقابل، فعالیت های مرتبط با حسابداری می تواند در قالب شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود به ثبت برسد. ثبت شرکت حسابداری نیازمند دریافت مجوز خاصی نیست و اعضای آن نیازی به مدارک تحصیلی مختص به حسابداری ندارند. ناگفته نماند که زمینه فعالیت شرکت های حسابداری  محدود به ارائه خدمات در حیطه حسابداری می باشند.

سوالات متداول ثبت شرکت حسابداری

شرکت های حسابداری معمولا در قالب شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص ثبت می شوند.

برای ثبت شرکت های حسابداری به طور کلی مدارکی نظیر مدارک هویتی اعضا، گواهی عدم سوء پیشینه، اقرارنامه یا اظهارنامه شرکت، اساسنامه شرکت، وکالتنامه و مجوزهای لازم مورد نیاز است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button