ثبت شاخص

ثبت شرکت حقیقی

ثبت شرکت حقیقی
فهرست مطالب

ثبت شرکت حقیقی با توجه به نظام حقوقی حاکم بر کشور امکان پذیر می باشد. منظور از ثبت شرکت حقیقی زمانی است که یک شخصیت حقیقی، بدون وابستگی به ارگان و سازمان های دولتی یا غیر دولتی، شرکتی را تاسیس کند.

در ادامه در مورد مراحل، مدارک و نحوه ثبت شرکت اشخاص حقیقی بیشتر صحبت می کنیم.

مشاوره رایگان

شرکت حقیقی چیست؟

شرکت حقیقی چیست

برای تعریف شرکت حقیقی باید با تعریف شخصیت حقیقی آشنا باشید. با توجه به قانون مدنی کشور، هر فرد از زمان تولد تا مرگ خود، یک شخصیت حقیقی یا طبیعی محسوب می شود که با توجه به قوانین موجود، حقوق و تکالیفی بر عهده او خواهد بود.

زمانی که یک شرکت تجاری یا موسسه غیر تجاری توسط شخص حقیقی تاسیس می شود، به اصطلاح به آن شرکت حقیقی می گویند.

در این شرایط تاسیس شرکت باید بدون وابستگی یا دخالت ارگان ها، نهادهای عمومی و دولتی تاسیس شده و مدیریت شود.

در روند ثبت شرکت اشخاص حقیقی، افراد می توانند انواع شرکت های قانونی مندرج در قانون تجارت را تاسیس کنند. از بین این شرکت ها می توان به شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص و عام، تضامنی، نسبی و… اشاره کرد.

تفاوت ثبت شرکت حقیقی و حقوقی

تفاوت شرکت حقیقی و حقوقی

برای ثبت یک شرکت لازم است دو تا چند موسس به همراه سهامداران یا اعضای شرکت، حضور داشته باشند.

طبق قانون، اعضای شرکت یا سهامداران می توانند هم شخص حقیقی و هم شخص حقوقی باشند. در شرایطی که شرکت به کمک اشخاص حقوقی ثبت می شود، لازم است این اشخاص مدارک خاصی را ارائه دهند که نشان دهنده هویت شخصیت حقوقی، آگهی تاسیس، وضعیت سهامداران و مدارکی از این قبیل است.

در واقع تفاوت ثبت شرکت حقیقی و حقوقی در مدارک مورد نیاز برای ثبت است که اشخاص حقیقی، مدارک هویتی خودشان را آماده می کنند و اشخاص حقوقی باید مدارک مربوط به شرکت یا موسسه را نیز ارائه نمایند.

مشاوره رایگان

شرایط ثبت شرکت حقیقی

شرایط ثبت شرکت حقیقی

شرایط ثبت شرکت حقیقی با توجه به نوع شرکتی که اشخاص قصد تاسیس آن را دارند متفاوت است.

  هر کدام از انواع شرکت های مسئولیت محدود، سهامی خاص و عام، مختلط سهامی و غیر سهامی، تضامنی، نسبی و تعاونی های تولید و مصرف، شرایط خاص خودشان را برای تاسیس دارند که باید پیش از اقدام به ثبت از آنها آگاه شوید.

حتما بخوانید:   ثبت شرکت سهامی عام | شرایط لازم و مراحل تاسیس

در حال حاضر برخی از شرایط مشترک ثبت شرکت ها شامل موارد زیر می باشد:

داشتن توکن امضای الکترونیک

در جدیدترین قوانین و شرایط ثبت شرکت ها، داشتن امضای الکترونیک ضروری است. در واقع برای تایید اوراق ثبتی در سامانه ثبت شرکت ها، باید از توکن امضای الکترونیک خودتان استفاده کنید. این قانون برای پیشبرد تغییر روند ثبت شرکت به صورت کاملا غیر حضوری وضع شده است.

الزام ثبت نام ثنا

اشخاص حقیقی برای ثبت شرکت باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند. البته نیاز به ارائه مدرک ثبت نام در این سامانه نیست چرا که استعلام ثبت نام اشخاص حقیقی به صورت آنی توسط سامانه ثبت شرکت ها قابل انجام می باشد.

نحوه ثبت شرکت حقیقی

نحوه ثبت شرکت حقیقی

برای شروع روند ثبت شرکت اشخاص حقیقی، ابتدا باید نوع شرکت و موضوع فعالیت خود را انتخاب کنید.

سپس برای انتخاب نام شرکت اقدام کنید. نامی که انتخاب می کنید نباید قبلا به ثبت رسیده باشد؛ در ادامه درباره نحوه استعلام نام شرکت بیشتر توضیح می دهیم.

بعد از انتخاب نام (حداقل ۵ نام سه سیلابی که باید به ترتیب اولویت در سامانه وارد کنید)، نوبت به انتخاب اعضا و سمت هر کدام از آنها می رسد. زمانی که اعضای شرکت مشخص شدند باید مدارک مورد نیاز ثبت شرکت حقیقی را آماده کنید.

مدارک ثبت شرکت با توجه به نوع شرکت ممکن است متفاوت باشد؛ به طور کلی لازم است مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) اعضای شرکت را به همراه اوراق مربوط به شرکت از جمله اساسنامه، صورتجلسه مجمع عمومی، شرکتنامه و… آماده کنید. برخی از شرکت ها که موضوع فعالیت خاصی دارند لازم است مجوزهای لازم را نیز از مراجع ذیربط دریافت کنند.

بعد از تهیه مدارک، در وهله اول باید ثبت اینترنتی مدارک و اطلاعات را در سامانه ثبت شرکت ها دنبال کنید. در این سامانه اطلاعات متقاضی ثبت شرکت، نام و اعضای شرکت و اوراق شرکتی از شما خواسته می شود.

حتما بخوانید:   ثبت شرکت مواد غذایی

در صورت تایید ثبت اولیه، باید مدارک تهیه و امضا شده را به همراه اوراقی که سامانه در اختیارتان قرار داده به صورت پستی برای اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.

مرحله نهایی ثبت شرکت نیاز به حضور فیزیکی شما در اداره ثبت شرکت ها دارد تا دفاتر مربوط را امضا و هزینه ها را پرداخت کنید. در نهایت با انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی و دریافت کد ثبتی، شرکت حقیقی شما به ثبت رسیده است.

استعلام ثبت شرکت اشخاص حقیقی

سامانه استعلام شخصیت حقوقی

یکی از مراحل مهم ثبت شرکت حقیقی، استعلام گرفتن از نام شرکت است تا مطمئن باشید شرکتی قبل تر با نام انتخابی شما ثبت نشده است. چرا که امکان ثبت ۲ شرکت با نام همسان وجود ندارد.

برای استعلام نام کافی است به پایگاه اینترنتی استعلام اشخاص حقوقی مراجعه کنید. این پایگاه زیر نظر اداره ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت می کند و اطلاعات مربوط به تمامی نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی را دارد. در صورتی که نام انتخابی شما قبلا ثبت شده، نمی توانید آن را برای شرکت در نظر بگیرید.

مزایای ثبت شرکت حقیقی

ثبت شرکت اشخاص حقیقی مزایایی را به همراه دارد که عبارت است از:

  • فعالیت قانونی و رسمی و برخورداری از تسهیلات دولتی
  • امکان شرکت در مزایده ها و مناقصه ها برای کسب سود
  • جلب اعتماد مشتریان و فعالیت در بازارهای مختلف
  • امکان دریافت کارت بازرگانی و فعالیت در امور صادرات و واردات
  • امکان اخذ و اعطای نمایندگی های داخلی و خارجی

جمع بندی

در یک جمع بندی نهایی منظور از ثبت شرکت حقیقی در واقع ثبت شرکت توسط اشخاص حقیقی است. روند ثبت شرکت اشخاص حقیقی تفاوت هایی با تاسیس شرکت اشخاص حقوقی دارد که در این مقاله به آنها اشاره کردیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تاسیس شرکت حقوقی می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود با کارشناسان ثبت شاخص تماس بگیرید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button