ثبت شاخص

ثبت شرکت دانش بنیان | شرایط، مدارک و مراحل تاسیس

ثبت شرکت دانش بنیان
فهرست مطالب

ثبت شرکت دانش بنیان در بین اعضای پژوهشگاه ها، دانشگاه ها یا سایر مراکز علمی رایج است. برای تاسیس شرکت دانش بنیان همچون هر شرکت دیگری باید مدارک مورد نیاز را آماده کرد و یک شرکت تجاری یا موسسه خصوصی یا تعاونی را به ثبت رساند.

شرکت های دانش بنیان نیاز به اخذ مجوزهای خاصی داشته و مقررات خاص خودشان را دارند. در این مقاله همراه ما باشید تا با همه موارد مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان آشنا شوید.

مشاوره رایگان با ما

شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان چیست

شرکت دانش بنیان به طور کلی با هدف تجاری سازی ایده های نوین و اختراعات مختلف تشکیل می شود. در این شرکت ها معمولا نخبگان علمی، پژوهشگران حوزه های مختلف و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها فعالیت می کنند.

شرکت های دانش بنیان به نوعی پایگاه کارآفرینی علمی هستند و ارزش افزوده بالایی ایجاد می کنند که علاوه بر توسعه علم و دانش می تواند جنبه های اقتصادی هم داشته باشد.

به زبان ساده با ثبت شرکت دانش بنیان می توان از دانش های نوین در جهت اهداف تجاری و اقتصادی بهره مند شد. برای آشنایی بیشتر با این نوع شرکت می توانید مقاله شرکت دانش بنیان چیست را مطالعه نمایید.

انواع شرکت دانش بنیان

انواع شرکت دانش بنیان

برای ثبت انواع شرکت دانش بنیان ابتدا باید با انواع این شرکت ها آشنا بود. به صورت کلی شرکت های دانش بنیان را می توان در دو گروه دولتی و تجاری (یا خصوصی) قرار داد.

انواع دولتی، شرکت هایی هستند که مالک آنها دانشگاه بوده و دانشگاه بیشتر از ۵۰ درصد در شرکت سهم دارد. در طرف مقابل، انواع شرکت تجاری یا خصوصی دانش بنیان شامل شرکت هایی است که در آنها اعضای هیئت علمی دانشگاه ها عضو هستند و سهم دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد است.

شرکت های دانش بنیان را می توان با توجه به ویژگی های دیگر آنها نیز دسته بندی کرد. شرکت های دانش بنیان می توانند نوپا، تولید کننده یا صنعتی باشند. شرکت های نوپا شرکت هایی هستند که کمتر از ۳ سال از تاسیس آنها گذشته است.

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

شرایط ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت های دانش بنیان شرایط و مقررات خاص خودش را دارد که برای تاسیس این شرکت ها باید در نظر داشته باشید. شرایط تاسیس شرکت دانش بنیان شامل شرایط عمومی، شرایط اختصاصی و شرایط مربوط به کالا یا خدمات این شرکت ها است.

شرایط عمومی، مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان است که شامل موارد زیر می شود:

  1. حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره در این شرکت ها باید ۲ شرط از شرایط زیر را داشته باشند:
  • حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • سابقه شغلی یا علمی در زمینه فعالیت شرکت
  • حداقل سابقه مدیریت ۳ ساله
  • حداقل یک اختراع ثبت شده یا بین المللی در رابطه با فعالیت شرکت
  1. حداقل نیمی از درآمد شرکت در سال مالی قبل از ثبت شرکت با فروش فناوری، کالا یا خدمات تامین شده باشد.
  2. حداقل به مدت ۶ ماه برای ۳ نفر (یا بیشتر) از کارمندان تمام وقت شرکت، حق بیمه پرداخت شده باشد.

شرایط اختصاصی ثبت شرکت دانش بنیان با توجه به نوع آن شرکت تعیین می شود. در واقع هر کدام از انواع شرکت های دانش بنیان باید شرایط خاص مربوط به حوزه فعالیت خودشان را داشته باشند تا امکان ثبت آنها وجود داشته باشد.

حتما بخوانید:   نماینده قانونی شرکت

به جز این شرایط، کالاها و خدمات تولیدی در شرکت های دانش بنیان نیز شرایط خاص خودشان را دارند. این کالاها باید از سطح فناوری بالایی برخوردار باشند تا امکان کپی کردن آنها وجود نداشته باشد.

علاوه بر این کالاها یا خدمات باید در نتیجه‌ی کارکرد پیچیده ای تولید شده و بعد از تحقیق و توسعه، طراحی شده باشد. در ضمن کالاهای شرکت باید در مرحله تولید قرار داشته باشد یا حداقل یک نمونه اولیه از کالاها که قابل بررسی است، ساخته شده باشد.

ارزیابی و تشخیص شرکت های دانش بنیان

تشخیص شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان را با شاخص های عمومی و اختصاصی بررسی می کنند. شاخص های عمومی همان شرایطی است که بالاتر توضیح دادیم. البته شرکت هایی که در مرحله تجاری سازی اولین کالای خود هستند، اگر پایلوت موفق داشته باشند، استانداردهای لازم از مراجع را دریافت کرده باشند و بازار مطمئن داشته باشند، از رعایت بند ۱-۲ مستثنی هستند.

شاخص های اختصاصی شرکت های دانش بنیان بعد از وجود شاخص های عمومی معنا پیدا می کند. اگر شاخص های عمومی وجود داشت، شرکت باید واجد شرایط اختصاصی گروه های زیر نیز باشد:

  • شرکت تولید کننده کالاهای دانش بنیان باشد.
  • شرکت باید مطابق فهرست کالاهای دانش بنیان مصوب در کارگروه، کالاهای خود را تولید کند. این کالاها باید در ۲ سال گذشته یا در قالب کالاهای جدید و یا کالاهای ارتقا یافته با دانش فنی و تحقیق و توسعه، عرضه شوند.

برای بررسی شاخص های اختصاصی شرکت دانش بنیان، حتما آیین نامه تشخیص شرکت های دانش بنیان را مطالعه کنید تا مشکلی برای دانش بنیان کردن شرکت به وجود نیاید.

همچنین می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبتی ثبت شاخص تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مشاوره رایگان با ما

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان تفاوتی با مراحل تاسیس سایر شرکت ها ندارد. برای ثبت این شرکت ها باید درخواست خودتان را در سامانه ثبت شرکت ها ثبت کرده و مراحل تاسیس شرکت دانش بنیان را دنبال کنید.

در ادامه نحوه ثبت شرکت دانش بنیان را به طور کلی بررسی می کنیم:

  • در وهله اول باید مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت را آماده کنید. مدارک ثبت هر نوع شرکت دانش بنیان متفاوت است. برای اطلاع از مدارک می توانید با کارشناسان ما در ثبت شاخص تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
  • در وهله بعدی باید وارد سامانه اینترنتی ثبت شرکت ها شوید و روی گزینه درخواست تاسیس شخصیت حقوقی کلیک کنید.
  • در مراحل بعدی با توجه به نوع شرکت دانش بنیان که انتخاب می کنید، اطلاعات مختلفی از شما خواسته می شود که این فرم ها را باید با دقت پر کنید. اطلاعات عمومی شرکت، اطلاعات متقاضی ثبت، نام های انتخابی برای شرکت، موضوع فعالیت، میزان سرمایه، روزنامه رسمی و… همگی در سامانه ثبت شرکت ها باید وارد شود.
  • اطلاعات ثبت شده در سامانه اینترنتی توسط کارشناس مربوطه بررسی می شود و اگر نقصی در آنها وجود نداشته باشد، پذیرش اینترنتی صورت می گیرد. در مرحله بعدی لازم است پرینت اوراق سامانه را به همراه مدارک تهیه شده به صورت پستی به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.
  • پرونده فیزیکی شرکت در اداره ثبت شرکت ها تشکیل می شود و اگر نقصی در مدارک وجود نداشته باشد، در مرحله آخر متقاضی ثبت شرکت باید به صورت فیزیکی در اداره ثبت شرکت ها حاضر شده و دفاتر مربوطه را امضا کند.
  • در آخر هزینه های مربوطه را پرداخت و پیش نویس انتشار آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی آماده می شود. بعد از چاپ آگهی و دریافت کد ثبت، فعالیت رسمی شرکت شروع خواهد شد.
حتما بخوانید:   ثبت موسسه آموزشی

هزینه ثبت شرکت دانش بنیان

هرینه ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت یک شرکت دانش بنیان، ابتدا باید آن را به شکل یکی از انواع شرکت های رایج در کشور ثبت کرد. بنابراین در مرحله ثبت شرکت با هزینه هایی مثل صدور گواهی سوء پیشینه مدیران، تعیین نام شرکت، هزینه های پستی، حق الثبت، هزینه ابطال تمبر و هزینه چاپ آگهی در روزنامه مواجه خواهید شد.

از طرفی باید سرمایه اولیه شرکت نیز تامین شود که مقدار سرمایه اولیه با توجه به نوع شرکت تعیین می شود. به عنوان مثال اگر شرکت تعاونی خاص باشد، یک میلیون تومان و اگر تعاونی عام باشد حداقل ده میلیون تومان سرمایه اولیه باید تهیه شود که یک سوم آن نیز باید در حساب بانکی مربوط به شرکت قرار بگیرد.

اما بعد از ثبت شرکت، برای تبدیل آن به یک شرکت یا موسسه دانش بنیان، هزینه خاصی وجود ندارد. کافی است مراحل دانش بنیان کردن شرکت را دنبال کنید و از مزایای این نوع شرکت ها بهره مند شوید.

مزایای ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت های دانش بنیان بعد از دریافت مجوز و شروع فعالیت خود از مزایای مختلفی بهره مند می شوند. این مزایا ممکن است با توجه به نوع شرکت متفاوت باشد.

برخی از مزایای رایج شرکت های دانش بنیان عبارت است از:

  • معافیت از پرداخت هزینه های گمرک، سود بازرگانی و عوارض صادرات
  • امکان دریافت تسهیلات مالی قرض الحسنه از صندوق نوآوری و شکوفایی
  • اولویت در مناقصات و واگذاری سهام مراکز و موسسات پژوهشی دولتی
  • تسهیلات حمایتی از کالاهای داخلی شرکت های دانش بنیان
  • تسهیلات سربازی برای افراد شاغل در شرکت های دانش بنیان

سوالات متداول ثبت شرکت دانش بنیان

کالا یا خدمات این شرکت ها باید شرایطی مثل فناوری سطح بالا داشته و در حال تولید یا در مرحله نمونه اولیه باشند. شرایط موسسین شرکت نیز خاص است. برای ثبت این شرکت ها باید از طریق سامانه ثبت شرکت ها اقدام کرد.

هزینه ثبت این شرکت ها تقریبا مشابه شرکت های دیگر است که بخشی از هزینه ها مربوط به امور اداری است و بخشی دیگر سرمایه اولیه ای است که باید تهیه کنید.

تسهیلات مختلف از جمله تسهیلات مالی و حمایتی، معافیت از پرداخت هزینه های گمرک و اولویت در مناقصات از مهم ترین مزایای این شرکت ها محسوب می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button