ثبت شاخص

ثبت شرکت سهامی عام | شرایط لازم و مراحل تاسیس

ثبت شرکت سهامی عام
فهرست مطالب

ثبت شرکت سهامی عام به عنوان یک شرکت سهامی می تواند انجام انواع طرح ها و پروژه های بزرگ یا فعالیت در بازار بورس را امکان پذیر کند.

در واقع بسیاری از مدیران و موسسان با تاسیس شرکت سهامی عام، بودجه های کلان مورد نیاز برای پروژه های خودشان را تامین می کنند یا با فعالیت در بازار بورس، ارزش اسمی سهام شرکت را بالا می برند.

اگر قصد تاسیس سهامی عام را دارید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید چون به طور کامل با شرایط، مدارک مورد نیاز، مراحل و نحوه ثبت این شرکت آشنا خواهید شد.

مشاوره رایگان

شرکت سهامی عام چیست؟

شرکت سهامی عام چیست

شرکت سهامی عام یکی از انواع شرکت های سهامی است که بخشی از سرمایه اولیه آن از طریق فروش سهام به عموم مردم تامین می شود.

این نوع شرکت ها فعالیت های گسترده ای دارند و می توانند فعالیت های بازرگانی یا تجاری مختلف را دنبال کنند. این نوع شرکت ها، کامل ترین نوع شرکت سهامی محسوب می شوند.

ثبت شرکت سهامی عام بیشتر برای پروژه های کلان انجام می شود. به عنوان مثال احداث سد، پروژه های راه سازی، تاسیس بانک، فعالیت در صنایع بزرگ همچون فولاد و پتروشیمی، طرح های عمرانی مختلف و موارد مشابه با تاسیس این نوع شرکت ها امکان پذیر خواهد بود.

شرکت های سهامی عام برای فعالیت نیاز به اخذ مجوز از بورس بانک مرکزی دارند و تاسیس آنها با الزامات و شرایط خاصی همراه است.

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

شرایط ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت های سهامی عام، قدم اول آشنایی با مقررات و شرایطی است که برای تاسیس این نوع شرکت ها ضروری است. شرایط تاسیس شرکت سهامی عام به شرح زیر است:

  • در زمان تاسیس شرکت های سهامی عامل باید حداقل ۵ نفر حضور داشته باشند. حداقل اعضای هیئت مدیره در این شرکت ها نیز ۵ نفر است.
  • در نام این شرکت ها باید عبارت «سهامی عام» آورده شود و این عبارت در تمام اوراق مربوط به شرکت، از اوراق داخلی گرفته تا آگهی های چاپی آورده شود.
  • برای ثبت این نوع شرکت ها، مقدار سرمایه اولیه نباید کمتر از ۵ میلیون ریال باشد. هر چند هیچ سقفی برای سرمایه اولیه تعیین نشده؛ اما اگر بعد از تاسیس شرکت، سرمایه به کمتر از ۵ میلیون ریال برسد باید آن را ظرف یک سال به عدد مذکور رساند؛ در غیر این صورت نوع شرکت تغییر خواهد کرد یا منجر به انحلال شرکت خواهد شد.
  • ۲۰ درصد از سرمایه اولیه شرکت باید توسط موسسین تامین شود و ۳۵ درصد از این مبلغ در حساب بانکی مربوط به شرکت قرار بگیرد. بعد از آن امکان پذیره نویسی سهام برای عموم مردم وجود خواهد داشت. اعلامیه پذیره نویسی باید به صورت آگهی در جراید و همچنین در بانکی که تعهد سهام در آن صورت می گیرد، در معرض دید قرار بگیرد.
  • بعد از تکمیل پذیره نویسی، مجمع عمومی موسسین اساسنامه شرکت را تنظیم و اولین مدیران و بازرسان را انتخاب خواهند کرد. مدیران و بازرسان نیز باید به صورت کتبی، سمت خود را تایید کنند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

مدارک ثبت شرکت سهامی عام

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

مراحل ثبت شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید مراحلی را طی کنید تا شرکت شما بدون دردسر ثبت شود و امکان فعالیت داشته باشید. در ادامه به صورت کلی مراحل تاسیس شرکت سهامی عام را بررسی می کنیم:

  • قدم اول برای ثبت این شرکت ها، تامین سرمایه اولیه و ثبت شرکت در سازمان بورس است. قبل از اقدام به پذیره نویسی سهام، وضعیت شرکت (معافیت از ثبت در سازمان بورس یا شامل ثبت در سازمان بورس) باید تعیین شود. در صورت دریافت مجوز عرضه عمومی و ثبت سهام در سازمان بورس، می توان اقدام به پذیره نویسی کرد.
  • قدم بعدی پیش از پذیره نویسی، تنظیم اظهارنامه شرکت است که در آن اطلاعات هویتی شرکت به همراه موضوع، میزان سرمایه، تعداد سهام و امتیازات سهام مشخص می شود تا عموم مردم از مزایای تامین سرمایه شرکت آگاه باشند.
  • در مرحله بعدی باید مدارک و مستندات تهیه شده را برای اخذ مجوز از مراجع مختلف به اداره ثبت شرکت ها ارائه داد. ارائه مجوز عرضه عمومی سهام از سازمان بورس اوراق بهادار به اداره ثبت شرکت ها الزامی است.
  • تنها با گذراندن مراحل بالا شروع پذیره نویسی امکان پذیر می شود. برای شروع پذیره نویسی باید به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کنید تا اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی شما را صادر کنند. سپس پذیره نویسی آغاز خواهد شد.
  • بعد از تکمیل پذیره نویسی، مجمع عمومی موسس باید تشکیل شود تا مدارک عرضه عمومی سهام به سازمان بورس ارائه شود. زمانی امکان ثبت شرکت وجود دارد که سازمان بورس روند عرضه عمومی سهام را تایید کند.
  • در مرحله آخر باید شماره ثبت شرکت را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد و به سراغ مراحل معمول ثبت شرکت رفت.

حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی عام

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی عام

در حال حاضر برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل پنج میلیون ریال سرمایه اولیه مورد نیاز است.

بعد از تاسیس شرکت با این میزان سرمایه، اگر به هر دلیلی سرمایه از ۵ میلیون ریال کمتر شود، باید ظرف مدت زمان مقرر شده آن را افزایش داد. در غیر این صورت ممکن است شرکت سهامی عام به یکی دیگر از انواع شرکت ها تغییر شکل پیدا کند یا ذینفعان درخواست انحلال آن را از دادگاه داشته باشند.

موسسان شرکت کافی است ۲۰ درصد از سرمایه اولیه شرکت سهامی عام را تامین کنند و بخش بزرگی از سرمایه اولیه این شرکت ها با پذیره نویسی سهام تامین می شود. یعنی اگر سرمایه اولیه شرکت ۵ میلیون ریال باشد، ۲۰ درصد یا یک میلیون ریال آن توسط موسسین تامین می شود. از این مبلغ باید ۳۵ درصد آن (۳۵۰ هزار ریال) در حساب بانکی مربوط به شرکت واریز شود.

حتما بخوانید:   اسامی ممنوعه ثبت شرکت
مشاوره رایگان

تعداد اعضای شرکت سهامی عام

برای ثبت شرکت های سهامی عامل باید حداقل ۵ نفر موسس وجود داشته باشد. حداقل تعداد اعضای هیئت مدیره در این نوع شرکت ها نیز ۵ نفر است. با این حال اگر تعداد اعضا بیشتر از ۵ نفر باشد، هیچ مانعی ندارد. در واقع طبق اساسنامه شرکت می توان حداکثر تعداد اعضای هیئت مدیره را تعیین کرد.

یک استثنا در این زمینه وجود دارد که مربوط به شرکت های سهامی عام پذیرفته شده در بورس است. در این نوع شرکت ها حداقل تعداد مدیران ۵ نفر و حداکثر آنها ۹ نفر است.

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

شرکت های سهامی در دو گروه سهامی عام و سهامی خاص طبقه بندی می شوند.

در شرکت های سهامی خاص امکان تامین سرمایه از طریق پذیره نویسی به عموم مردم وجود ندارد و تمام سرمایه شرکت باید توسط موسسین تامین شود. در حالی که با ثبت شرکت سهامی عام امکان جذب نقدینگی برای توسعه پروژه های بزرگ وجود خواهد داشت.

علاوه بر این برای ثبت شرکت سهامی خاص حضور ۳ نفر کافی است. در حالی که حداقل تعداد اعضا برای ثبت شرکت های سهامی عام ۵ نفر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله تفاوت شرکت سهامی عام و خاص رجوع کنید.

تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام

تامین سرمایه و نقدینگی در قالب عرضه اولیه در سازمان بورس و اوراق بهادار فقط در شرکت های سهامی عام امکان پذیر است. به همین دلیل برخی از مدیران شرکت های سهامی خاص بعد از تاسیس شرکت تصمیم به تغییر نوع شرکت می گیرند.

برای تبدیل شرکت های سهامی خاص به سهامی عام باید فرآیندها و روندهای قانونی را مطابق لایحه اصلاحی قانون تجارت دنبال کنید تا امکان تغییر شکل شرکت وجود داشته باشد.

برای اطلاع دقیق از نحوه تبدیل این شرکت ها به یکدیگر خواندن مقاله تبدیل شرکت سهامی خاص به عام را مطالعه کنید.

سوالات متداول ثبت شرکت سهامی عام

شرکت های سهامی عام کامل ترین نوع شرکت های سهامی هستند که بخش بزرگی از سرمایه شرکت را با فروش سهام به عموم مردم تامین می کنند و اغلب برای پروژه های کلان تاسیس می شوند.

در حال حاضر حداقل سرمایه برای ثبت شرکت های سهامی عام ۵ میلیون ریال است و حداکثری برای سرمایه اولیه این نوع شرکت تعیین نشده است.

برای ثبت شرکت سهامی عام وجود ۵ نفر موسس که ۲۰ درصد از سرمایه اولیه شرکت را تامین کنند ضروری است. برای ثبت این شرکت ها باید از سازمان بورس مجوز دریافت کرد تا امکان اعلامیه پذیره نویسی فراهم شود. بعد از تکمیل پذیره نویسی، مجمع عمومی موسس برای تنظیم اساسنامه و انتخاب مدیران و بازرسان تشکیل می شود و شرکت ثبت خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button