ثبت شاخص

ثبت شعبه شرکت

ثبت شعبه شرکت

ثبت شعبه شرکت امکان گسترش کسب و کار و بالا بردن ظرفیت پاسخگویی به مراجعان را فراهم می کند.

بسیاری از شرکت ها بعد از تاسیس، یک دفتر مرکزی برای انجام امور اساسی خود در نظر می گیرند و با ایجاد شعبه شرکت در منطقه ای دیگر، به بازار بزرگ تری دسترسی پیدا می کنند.

اما برای تاسیس شعبه شرکت، باید با قوانین و مقررات آن آشنا بود. در این مقاله همه موارد مربوط به ثبت شعبه جدید شرکت را مورد بررسی قرار می دهیم.

فهرست مطالب
مشاوره رایگان

تعریف شعبه شرکت و هدف از تاسیس آن

تعریف شعبه شرکت

شعبه شرکت در واقع یک واحد از شرکت است که محل فعالیت آن نسبت به مرکز اصلی شرکت فرق دارد. اما موضوع فعالیت شعبه شرکت نمی تواند متفاوت باشد و دقیقا مطابق موضوع فعالیت مرکز اصلی است. محدوده‌ی اختیارات شعبه نیز توسط مرکز اصلی تعیین می شود.

به زبان ساده تر شعبه یک بخش از شرکت مادر است که مدیریت و کنترل آن به صورت کامل تحت نظر شرکت مادر قرار دارد و یک شخصیت حقوقی مستقل محسوب نمی شود.

با این حال شعبه شرکت می تواند در محدوده‌ی اختیارات خود عمل کند. البته مسئولیت نهایی تمامی عملکردهای شعبه با مرکز اصلی یا همان شرکت مادر است.

قانون تاسیس شعبه

برای ثبت شعبه شرکت، مواد قانونی مختلفی در قانون تجارت آماده که باید از آنها اطلاع داشته باشید. مواد ۱۹۵ تا ۱۹۷ و ماده ۱۹۹ قانون تجارت مربوط به ایجاد شعبه شرکت است و برای ثبت یک شعبه جدید از شرکت، باید این تغییرات به اطلاع سامانه ثبت شرکت ها برسد.

به شعبه، یک شناسه ملی غیرمستقل و مرتبط با شرکت مادر اختصاص داده می شود و شرکت ها برای ثبت شعبه جدید باید بر اساس صورتجلسه این تغییر، محل شعبه را انتخاب کنند.

بعد از ثبت تغییرات در سامانه ثبت شرکت ها، شعبه امکان فعالیت خواهد داشت و باید مباحث مالی و مالیاتی شعبه، در اسرع وقت مرتفع شوند.

بر اساس قوانین مرتبط با ثبت شعبه جدید، لازم است شرکت مادر فرآیند انحلال، حذف و انتقال شعبه را به صورت کامل و شفاف در اساسنامه شرکت قید کند. مراتب انتخاب مدیران در شعبات شرکت نیز باید با توجه به اساسنامه شرکت مادر دنبال شود.

شرایط ثبت شعبه شرکت

شرایط ثبت شعبه شرکت

برای ثبت شعبه، شرکت مادر باید به صورت یک شخصیت حقوقی در چارچوب قوانین به ثبت رسمی رسیده باشد.

تشکیل جلسه مجمع عمومی فوق العاده برای موافقت شرکا نسبت به ثبت شعبه ضروری است. در صورتی که اختیار تاسیس شعبه به هیئت مدیره واگذار شده باشد، لازم است جلسه هیئت مدیره تشکیل شده و اعضا با ایجاد شعبه شرکت موافقت کنند.

تنها در صورتی می توان برای ثبت شعبه جدید شرکت اقدام کرد که در اساسنامه اجازه تاسیس شعبات جدید داده شده باشد. در صورت وجود اجازه ثبت شعبه در اساسنامه، محدودیتی در تاسیس تعداد شعبات شرکت وجود نخواهد داشت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شعبه شرکت

مدارک ثبت شعبه شرکت

مدارک لازم برای ایجاد شعبه شرکت ممکن است با توجه به شرایط شرکت متفاوت باشد. به عنوان مثال برخی از شرکت ها برای تاسیس شعبه نیاز به مجوزهای خاصی دارند. برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز ثبت شعبه با کارشناسان ما در ثبت شاخص تماس بگیرید تا شما را دقیق تر راهنمایی کنند.

حتما بخوانید:   پیگیری ثبت تغییرات شرکت

مدارکی که برای ثبت شعبه در انواع شرکت ها ضروری است شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی) اعضای هیئت مدیره، مدیر شعبه اصلی و شعبه جدید
  • تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی یا هیئت مدیره
  • روزنامه رسمی ثبت شرکت
  • تاییدیه کارشناسان اداره ثبت شرکت ها

نحوه ثبت شعبه شرکت

نحوه ثبت شعبه شرکت

تاسیس شعبه شرکت می تواند همزمان با تاسیس شرکت اصلی صورت پذیرد. در واقع اگر موسسان شرکت از ابتدا تصمیم به تاسیس شعبه داشته باشند، اساسنامه شرکت به گونه ای تنظیم می شود که اجازه ثبت شعبه در آن وجود داشته باشد.

در این شرایط، روند ثبت شعبه کوتاه تر است و همزمان هر دو شعبه اصلی و فرعی شروع به کار خواهند کرد. آگهی تاسیس هر دو شعبه نیز همزمان منتشر می شود.

اما اگر در زمان تاسیس شرکت اصلی، تصمیم ثبت شعبه را نداشته اید، برای ثبت شعبه لازم است در وهله اول اساسنامه شرکت را تغییر داده و این تغییر را در سامانه ثبت شرکت ها به ثبت برسانید.

ثبت شعبه فرآیندی شبیه به تاسیس شرکت دارد و یکی از تغییرات شرکت محسوب می شود که باید آن را به اطلاع اداره ثبت شرکت ها برسانید. 

تاسیس شعبه شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت های مسئولیت محدود، موسسین باید حداقل ۲ نفر باشند و سرمایه به سهام تقسیم نمی شود؛ بلکه هر فرد با توجه به میزان آورده‌ی خود، در تعهدات شرکت مسئولیت خواهد داشت.

در این شرکت ها می توان برای ثبت شعبه شرکت در همان ابتدای کار و همزمان با ثبت شرکت اقدام کرد. با این کار می توانید سرمایه اولیه شرکت را بین افراد بیشتری تقسیم کنید.

روش دوم برای تاسیس شعبه شرکت های مسئولیت محدود، بعد از ثبت شرکت مادر است.

اگر بعد از فعالیت شرکت اصلی، تصمیم به ثبت شعبه گرفتید، لازم است جلسه مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده و صورتجلسه تاسیس شعبه به امضای اعضا برسد.

سپس صورتجلسه را در سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری کنید و پس از تایید اولیه، یک نسخه از صورتجلسه به همراه آخرین نسخه از اساسنامه شرکت و سایر مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها ارسال کنید.

در صورت تایید کارشناس، با پرداخت هزینه ثبت تغییرات و تهیه پیش نویس آگهی تغییرات در روزنامه مربوط به شرکت، شعبه به صورت رسمی ثبت می شود.

تاسیس شعبه شرکت سهامی خاص

در شرکت های سهامی خاص معمولا اجازه ثبت شعبه شرکت به هیئت مدیره واگذار می شود. در این شرایط هیئت مدیره برای ثبت شعبات جدید تصمیم گیری می کند و در صورتی که اعضای هیئت مدیره با این تصمیم موافق باشند، امکان ایجاد شعبه شرکت وجود خواهد داشت.

در این شرکت ها نیز می توان شعبه را همزمان با ثبت شرکت اصلی یا بعد ازتاسیس ایجاد کرد.

مراحل تاسیس شعبه در شرکت های سهامی خاص تفاوتی با شرکت های مسئولیت محدود ندارد و باید صورتجلسه و اساسنامه شرکت تقدیم اداره ثبت شرکت ها شده و آگهی مربوط به تغییرات در روزنامه مربوط به شرکت به انتشار برسد.

حتما بخوانید:   اشخاص حقیقی و حقوقی

هزینه ثبت شعبه شرکت داخلی

هزینه ثبت شعبه شرکت

هزینه کلی تاسیس شعبه شرکت شامل هزینه های مختلفی است. از جمله حق الثبت، حق الوکیل، هزینه های مربوط به تنظیم و ثبت صورتجلسه، هزینه انتشار آگهی تغییرات در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار، پلمپ دفاتر شعبه، هزینه ارسال مدارک، هزینه های مربوط به تهیه معرفی نامه یا استعلام های مربوط به اشخاص حقوقی، آگهی دعوت مجمع عمومی و کد فراگیر (مخصوص اتباع).

این هزینه ها با توجه به شرایط شرکت شما متغیر خواهند بود. برای اطلاع دقیق از هزینه تاسیس شعبه می توانید با کارشناسان ما در موسسه ثبت شاخص تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مشاوره رایگان

آیا شعبه و نمایندگی با یکدیگر متفاوتند؟

شعبه و نمایندگی در شرکت ها دو مفهوم کاملا متفاوت هستند.

شعبه به شرکت اصلی وابسته بوده و شخصیت حقوقی مستقل ندارد، بنابراین نمی تواند بر اساس اختیارات خود عمل کند. در ضمن مسئولیت عملکرد شعبه با مرکز اصلی است و شعبه حساب بانکی جدا ندارد.

این در حالی است که نمایندگی مدیریت جداگانه داشته و مسئول تمام تصمیمات و عملکردهای خودش است. نمایندگی می تواند امور شرکت مرکزی را در یک منطقه یا محدوده دیگر انجام دهد.

همچنین نمایندگی ها حساب بانکی جدا دارند و بعد از فروش محصول شرکت اصلی و کسر کارمزد خود، مازاد مبلغ را به حساب شرکت اصلی واریز می کنند.

انحلال شعبه شرکت

انحلال شعبه شرکت

انحلال شعبه، فرآیند و مراحلی شبیه به انحلال شرکت دارد. برای این کار لازم است مجمع عمومی فوق العاده تشکیل شده و صورتجلسه انحلال شعبه به امضای اعضای حاضر در مجمع برسد.

برای انحلال شعبه باید بر اساس قانون تجارت عمل کرد و اسناد و مدارک مربوط به تشریفات مجمع عمومی به همراه مجوزهای ضروری را در اختیار اداره ثبت قرار داد.

مالیات شعبه شرکت داخلی

مالیات شعب شرکت  بر اساس ماده ۱۰۵ قانون اصلاح تعیین می شود.

برای محاسبه این مالیات، جمع درآمد شرکت ها و درآمد فعالیت های انتفاعی اشخاص حقوقی از منابع داخلی یا خارجی در نظر گرفته می شود و بعد از بررسی زیان ها و کسر معافیت ها، مالیات محاسبه خواهد شد. بر اساس قانون مالیات مستقیم، شعب شرکت دارای مالیات نرخ ۲۵ درصد هستند.

سوالات متداول در مورد تاسیس شعبه شرکت

برای ثبت شعبه باید حتما شرکت اصلی ثبت شده باشد و اجازه ثبت شعبه در اساسنامه وجود داشته باشد. امکان ثبت شعبه همزمان با ثبت شرکت وجود دارد.

بعد از تهیه مدارک لازم برای ثبت شعبه جدید معمولا یک تا دو هفته کاری زمان برای بررسی کارشناس و تایید نهایی آن لازم است.

برای ثبت شعبه جدید مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره به همراه صورتجلسه ثبت در حال افتتاح شعبه مورد نیاز است. در در مواردی نیز ممکن است اخذ مجوزهای خاصی برای ثبت شعبه ضروری باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button