ثبت شاخص

رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت

یکی از مهم ترین اقدامات بعد از تاسیس برخی از شرکت ها رتبه بندی شرکت است. تمامی شرکت هایی که قصد شرکت در مزایده ها و مناقصه ها را دارند یا می خواهند از مزایای رتبه بندی بهره ببرند، باید نسبت به اخذ گرید شرکت اقدام کنند.

رتبه بندی در واقع نوعی تعیین صلاحیت کیفی و کمی برای شرکت ها محسوب می شود که می تواند اعتبار شرکت را بهبود ببخشد و فرصت های ویژه ای را برای ارتقای کسب و کار در اختیار مدیران بگذارد.

در ادامه این مقاله از شرایط و مدارک گرفته تا مراحل و هزینه رتبه بندی انواع شرکت ها را بررسی می نماییم.

فهرست مطالب

رتبه بندی شرکت چیست؟

رتبه بندی شرکت چیست

رتبه بندی شرکت ها در ایران از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می شود و معیاری است که مهارت و اعتبار شرکت را مشخص می کند.

رتبه‌ هر شرکت در واقع نشان دهنده شاخصه های کمی و کیفی آن شرکت است و می تواند فرصت های درآمدزایی مختلفی را پیش روی مدیران آم قرار دهد.

شرکت ها می توانند برای اخذ گرید و رتبه های بالاتر تلاش کرده و با گذشت زمان، گرید بهتری را از آن خود کنند.

در واقع رتبه بندی، صلاحیت و شایستگی یک شرکت را تضمین می کند و نوعی مقیاس برای کارفرمایان است که از آن برای همکاری با شرکت های مختلف استفاده می کنند.

انواع رتبه بندی شرکت ها

انواع رتبه بندی شرکت ها

با توجه به مصوبات سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت فنی و عمرانی استانداری ها، شرکت ها در ۵ دسته کلی رتبه بندی می شوند که عبارتند از:

  • رتبه بندی شرکت های پیمانکار
  • رتبه بندی شرکت های مشاور
  • رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
  • رتبه بندی شرکت های انبوه ساز
  • رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت (EPC)

البته در تقسیم بندی کلی تری که سازمان فنی و عمرانی استانداری های کشور اعلام نموده، فقط دو نوع رتبه بندی پیمانکار و مشاور دیده می شود.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری می توانند برای اخذ گرید در ۱۱ رشته کلی اقدام کنند. این رشته ها شامل آب، نفت و گاز، ارتباطات، کشاورزی، ساختمان، راه و ترابری، انرژی، تاسیساتی، صنعت و معدن، مرمت آثار باستانی و کاوش های زمینی است.

رتبه بندی این شرکت ها در پایه های ۱ تا ۵ تعریف می شود که عدد ۱، بالاترین رتبه و عدد ۵، پایین ترین رتبه است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اخذ گرید شرکت پیمانکاری، مقاله  اخذ رتبه پیمانکاری را مطالعه کنید.

رتبه بندی شرکت های مشاور

اخذ گرید شرکت مشاوره ای در ۹ رشته امکان پذیر است که این رشته ها شامل شهرسازی و معماری، کشاورزی، راه و ترابری، معدن، صنعت، نفت و گاز، انرژی، مخابرات و آب می شود.

بازه رتبه بندی این شرکت ها بین ۱ تا ۳ است که رتبه ۱، بالاترین و رتبه ۳، پایین ترین محسوب می شود. در مقاله رتبه بندی مشاوران می توانید اطلاعات بیشتری در رابطه با این شرکت ها و نحوه گرفتن گرید در آنها به دست آورید.

رتبه بندی شرکت های انفورماتیک

شرکت های انفورماتیک در زمینه علم اطلاعات، پردازش اطلاعات و مهندسی سامانه های اطلاعاتی فعالیت می کنند.

فعالیت این شرکت ها بیشتر در زمینه سخت افزار، نرم افزار و شبکه بوده و ۱۵ رشته برای رتبه بندی این شرکت ها در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید:   ثبت شرکت تاسیساتی

برای آشنایی بیشتر با این رشته ها و سایر شرایط رتبه بندی این نوع شرکت ها، مقاله رتبه بندی انفورماتیک را مطالعه نمایید.

رتبه بندی انبوه سازان

شرکت های انبوه ساز آن دسته از شرکت هایی هستند که مجریان و کارفرمایان در آنها در ۵ سال اخیر فعالیت خود، بر اساس چارچوب قوانین ملی در روستاها، شهرهای کوچک یا شهرهای بزرگ، تعداد مشخصی واحد مسکونی به بهره برداری رسانده اند.

در مقاله رتبه بندی انبوه سازان می توانید اطلاعات کاملی از نحوه اخذ رتبه این دسته از شرکت ها کسب کنید.

رتبه بندی شرکت های طرح و ساخت (EPC)

شرکت های طراحی و ساخت (EPC) زمینه های فعالیت متنوعی دارند و بر همین اساس دسته بندی می شوند.

شاخه های رتبه بندی در این شرکت ها شامل طراحی و ساخت ساختمانی، طراحی و ساخت آبی، طراحی و ساخت راه ها، طراحی و ساخت سیستم های کشاورزی، طراحی و ساخت و مرمت آثار باستانی است.

برای کسب اطلاعات بیشتدر در این زمینه به مقاله رتبه بندی شرکت های epc مراجعه کنید.

چگونه گرید شرکت بگیریم؟

چگونه گرید شرکت بگیریم

اخذ گرید شرکت از طریق سامانه الکترونیکی ساجات sajat.mporg.ir انجام می شود. برای دریافت گرید لازم است بعد از ثبت شرکت به این سامانه مراجعه کرده و فرم ها و فیلدهای مربوطه را پر کنید.

همچنین نیاز است مدارکی را در این سامانه بارگذاری کنید تا توسط کارشناس مربوطه، بررسی شود. در صورتی که شرکت برای اولین بار درخواست گرید داشته باشد، امکان اخذ گریدهای بالا برای آن وجود ندارد.

یعنی شرکت های پیمانکاری در اولین درخواست رتبه بندی خود در صورت پذیرش، رتبه ۵ که پایین ترین رتبه است را دریافت می کنند. شرکت های مشاوره ای نیز رتبه ۳ را دریافت خواهند کرد.

درخواست رتبه بندی شرکت در سامانه ساجات معمولا طی یک تا ۲ هفته بررسی می شود و اگر نقصی در مدارک شما نباشد، گواهی صلاحیت شرکت را دریافت خواهید کرد.

شرکت های پیمانکاری بدون اخذ گرید، امکان همکاری با سازمان ها و نهادهای دولتی را ندارند. همچنین برای شرکت در مزایده ها و مناقصات، یکی از شروط، داشتن رتبه بندی شرکت است.

مشاوره رایگان

شرایط رتبه بندی شرکت

شرایط رتبه بندی شرکت

شرایط لازم برای گرفتن رتبه شرکت با توجه به نوع شرکت متفاوت است. اما به صورت کلی و بر طبق آخرین قوانین در سال ۱۴۰۲ شرایط رتبه بندی شرکت ها شامل موارد زیر می باشد:

  • ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت شرکت ها
  • داشتن حداقل مدرک کارشناسی توسط دو سوم از اعضای هیئت مدیره
  • عدم وجود سوء پیشینه حرفه ای شرکت
  • عدم اشتغال مدیران شرکت در نهادهای وابسته به دولت
  • سابقه کاری مفید و مرتبط مدیران و هیئت مدیره
  • دریافت امتیاز لازم توسط مدیران، هیئت مدیره و اعضای امتیازآور

برای دریافت امتیاز لازم است پرسنل شرکت، سوابق بیمه و تخصص مرتبط با موضوع فعالیت شرکت داشته باشند. به عنوان مثال در شرکت های پیمانکاری برای اخذ گرید ۵ در یک رشته باید حداقل امتیاز ۶۰۰، و در دو رشته حداقل امتیاز ۷۰۰ را کسب کنید.

مدرک کارشناسی اعضای امتیازآور ۲۵۰ امتیاز و هر سال بیمه ۲۰ امتیاز دارد. در نتیجه این شرکت ها در یکی از دو حالت زیر می توانند گرید ۵ را اخذ کنند:

  • دو نیروی مهندس با ۳ سال سابقه بیمه رسمی (امکان اخذ گرید ۵ در یک رشته وجود دارد.)
  • دو نیروی مهندس با ۵ سال سابقه بیمه رسمی (امکان اخذ گرید ۵ در دو رشته وجود دارد.)
حتما بخوانید:   ثبت شرکت مسئولیت محدود | شرایط، مدارک و مراحل تاسیس

مدارک رتبه بندی شرکت

مدارک رتبه بندی شرکت

مدارک مورد نیاز جهت رتبه بندی شرکت عبارت است از:

  • اساسنامه شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت و آگهی آخرین تغییرات
  • ارائه کپی برابر اصل مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) و وضعیت خدمت سربازی (کارت پایان یا معافیت از خدمت)
  • مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و سهامداران
  • سوابق بیمه اعضای هیئت مدیره
  • گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره
  • عکس ۳ در ۴ اعضای هیئت مدیره
  • شماره کد اقتصادی
  • مفاصا حساب
  • مهر شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت

هزینه اخذ گرید شرکت با توجه به نوع شرکت، تعداد رشته و پایه متغیر خواهد بود. این هزینه در زمان ثبت نام و ارسال درخواست رتبه بندی در سامانه ساجات مشخص می شود و متقاضی لازم است این هزینه را به صورت اینترنتی پرداخت کند.

به جز این هزینه، ممکن است بررسی و کارشناسی برخی از پرونده ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هزینه های جداگانه ای داشته باشد.

علاوه بر هزینه های مذکور باید هزینه های عملیاتی را در نظر داشته باشید که مربوط به اجرای قوانین و استانداردها است و معمولا نسبت به هزینه های دیگر، سنگین تر است.

برای اطلاع دقیق از هزینه های رتبه بندی با کارشناسان ما در ثبت شاخص تماس بگیرید و با شرح شرایط شرکت خود، از هزینه های به روز و دقیق مطلع شوید.

تمدید رتبه شرکت

گواهی صلاحیت رتبه بندی شرکت ها، یک گواهی ۴ ساله است و بعد از این مدت، مدیران باید نسبت به ارتقای رتبه یا تمدید آن تصمیم بگیرند.

تمدید رتبه شرکت تنها در صورتی امکان پذیر است که نوع شرکت تغییر نکرده و در ۲ سال اخیر، پروژه های تمام شده یا نیمه تمام را داشته باشد. بدین معنا که شرکت نباید پسرفت کند یا راکد باشد.

علاوه بر این اگر ۵۰ درصد از اعضای امتیازآور شرکت تغییر نکرده باشند و یا اعضای جدید سابقه مشابه اعضای قبلی داشته باشند، امکان تمدید رتبه شرکت وجود خواهد داشت.

البته تمدید رتبه شرکت ها با توجه به آیین نامه ها و شرایط جدید انجام می شود؛ بنابراین باید همیشه جدیدترین مقررات تمدید رتبه بندی را دنبال کنید.

استعلام رتبه بندی شرکت ها

سایت استعلام رتبه بندی شرکت ها همان سامانه ساجات به آدرس اینترنتی sajar.mporg.ir است.

در این سامانه می توانید با جستجوی نام یک شرکت، وضعیت گواهینامه، تاریخ صدور و اعتبار آن را بررسی کنید. همچنین می توانید با کلیک روی نام شرکت، تعداد پایه ها و ظرفیت آزاد شرکت را نیز مشاهده کنید.

سوالات متداول رتبه بندی شرکت

رتبه بندی معیاری کمی و کیفی است که اعتبار یک شرکت را مشخص می کند و اجازه می دهد شرکت ها در مزایده ها و مناقصه ها شرکت کنند.

سامانه اینترنتی ساجات به آدرس اینترنتی sajar.mporg.ir به منظور اخذ گرید شرکت در دسترس است.

هزینه اخذ گرید شرکت با توجه به نوع شرکت، تعداد پایه و تعداد رشته تعیین می شود که در زمان درخواست رتبه بندی در سامانه ساجات مشخص خواهد شد. برای اطلاع از هزینه ها با ما تماس بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button