ثبت شاخص

شرکت مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

معمولا زمانی که صحبت از راه اندازی شرکت می شود ساده ترین و متداول ترین گزینه ها برای انتخاب نوع آن، شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص است. اما سوال اینجاست که شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟ اصلا تفاوت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟

در این مقاله قرار است که به این سوالات پاسخ دهیم و تفاوت های این شرکت را با یکدیگر بررسی کنیم. پس با در ادامه با ما همراه شوید.

فهرست مطالب

آشنایی با شرکت با مسئولیت محدود

آشنایی با شرکت مسئولیت محدود

ثبت شرکت مسئولیت محدود به منظور انجام فعالیت های تجاری با حضور حداقل ۲ نفر انجام می شود. در این شرکت شرکا فقط تا میزان سرمایه آورده شده به شرکت نسبت به تعهدات مسئول هستند. شرکت مسئولیت محدود برای فعالیت در حوزه های مهندسی، صنعتی، بازرگانی، فناوری اطلاعات و سایر اصناف مناسب هستند.

آشنایی با شرکت سهامی خاص

آشنایی با شرکت سهامی خاص

سهامی خاص یکی از انواع شرکت های سهامی بوده و به دلیل تشریفات کمتر در پروسه ثبت، نسبت به شرکت سهامی عام بیشتر مورد استقبال سرمایه گذاران قرار می گیرد.

در زمان ثبت شرکت سهامی خاص سرمایه مورد نیاز برای تأسیس توسط سهامداران آن تأمین می شود و هر یک از آنها فقط تا میزان سرمایه گذاریشان در شرکت مسئول هستند.

تفاوت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟

فرق شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به طور کلی در دسته شرکت های تجاری قرار می گیرند. این دو نوع شرکت از نظر شرایط ثبت، تعداد اعضاء، میزان سرمایه و… با یکدیگر متفاوت هستند. دانستن ان تفاوت ها باعث می شود که افرادی که قصد ثبت شرکت خود را دارند با آگاهی کامل برای تاسیس اقدام کنند.

در ادامه تفاوت های شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص را بررسی می کنیم.

میزان سرمایه شرکت

در شرکت سهامی خاص تمامی سرمایه مورد نیاز توسط سهامداران آن تأمین می‌ شود و مسئولیت هر یک از سهامداران در شرکت محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد. اما در شرکت مسئولیت شرکا تنها تا اندازه سرمایه آورده به شرکت نسبت به تعهدات خود مسئولیت دارند.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس هر دو شرکت ۱۰۰ هزار تومان است اما در شرکت سهامی خاص سهامداران باید از همان ابتدا حداقل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه شرکت را در حساب بانکی مربوط به شرکت واریز نموده و باقیمانده درصد سرمایه باید در تعهد سهامداران بماند.

حتما بخوانید:   تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تعداد اعضای شرکت برای تاسیس

برای تاسیس شرکت مسئولیت محدود وجود حداقل دو نفر شریک کافی می باشد. این در حالی است که برای ثبت شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر در نظر گرفته شده است.

بازه زمانی ماموریت مدیران شرکت

در شرکت های مسئولیت محدودیتی برای مدیران شرکت از نظر زمانی وجود ندارد. اما در شرکت سهامی خاص بازه زمانی برای انتخاب و یا تمدید مدیران شرکت دو سال می باشد.

انتخاب مدیران شرکت

در شرکت های مسئولیت محدود مدیران شرکت می توانند افرادی غیر از اعضای شرکت باشند. ولی در شرکت های سهامی خاص مدیران حتما باید از از میان سهامداران انتخاب شوند.

انتخاب بازرس شرکت

در شرکت مسئولیت محدودی اجباری در انتخاب بازرس وجود ندارد. این در حالی است که برای شرکت سهامی خاص حداقل باید دو نفر به عنوان بازرس معرفی و انتخاب شوند.

انتخاب روزنامه کثیرالانتشار شرکت

در شرکت های سهامی خاص انتخاب روزنامه کثیرالانتشار برای منتشر کردن آگهی های شرکت ضروری است. در حالی که در شرکت های مسئولیت محدود ضرورتی برای انجام این کار وجود ندارد.

تقسیم سود و زیان شرکت

در شرکت سهامی خاص تقسیم سود نسبت به میزان سهام شرکا انجام می شود. اما در شرکت مسئولیت محدود دریافت سود به میزان سرمایه آورده شده هر یک از شرکای شرکت می باشد.

تغییر در اساسنامه شرکت

در شرکت با مسئولیت محدود تغییر اساسنامه شرکت با توافق اکثریت شرکایی که مجموعا بیشتر از سه چهارم سرمایه شرکت را در اختیار دارند امکان پذیر است. در حالی که تغییرات اساسنامه در شرکت سهامی خاص با موافقت دو سوم آراء از مجمع عمومی فوق العاده قابل انجام می باشد.

نقل و انتقال سهام شرکت

نقل و انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود با موافقت سه چهارم از شرکای شرکت از طریق تشکیل مجمع عمومی ثبت در دفترخانه اسناد رسمی انجام پذیر است. اما واگذاری سهام در شرکت سهامی خاص با مراجعه به اداره دارایی و دریافت گواهی مالیات نقل و انتقال سهام بواسطه تشکیل مجمع عمومی امکان پذیر می باشد.

تقویم سرمایه غیرنقدی شرکت

در شرکت مسئولیت محدود تقویم سرمایه غیرنقدی برعهده شرکای شرکت است. اما در شرکت سهامی خاص قیمت گذاری سرمایه غیرنقدی از طریق کارشناسان رسمی دادگستری انجام می گیرد.

حتما بخوانید:   تفاوت موسسه و شرکت

نحوه انحلال شرکت

انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق رای گیری و موافقت شرکا که حداقل نیمی از سرمایه شرکت را در اختیار دارند قابل انجام است. اما در شرکت سهامی خاص حتما باید دو سوم از اعضاء در مجمع عمومی فوق ‌العاده با انحلال موافقت کنند.

شباهت های شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

  • برای تاسیس شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص حداقل میزان سرمایه یک میلیون ریال معادل ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
  • برای هر دوی این شرکت ها افزایش سرمایه شرکت یک مورد اختیاری محسوب می شود.

مزایا و معایب شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص همچون سایر شرکت ها دارای مزایا و معایبی هستند.

در مقاله مزایای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و مقاله مزایا و معایب شرکت سهامی خاص می توانید همه مزیت ها و معایب این نوع شرکت ها را به طور کامل بررسی کنید.

تفاوت شرکت های سهامی خاص با مسئولیت محدود

در یک جمع بندی اینکه شرکت مسئولیت محدود برای ثبت بهتر است یا سهامی خاص بستگی به شرایط شرکت، حوزه فعالیت، تعداد اعضای تشکیل دهنده و اهداف شرکت دارد. البته عوامل دیگری نیز هستند که در انتخاب هر یک از این دو نوع شرکت ها تاثیرگذار هستند که در این مقاله به این موارد اشاره شد.

اینکه بهترین نوع شرکت برای ثبت را انتخاب کنید نیازمند تخصص و آگاهی در زمینه ثبت شرکت ها دارد. انتخاب نوع شرکت از همه جهات مهم است و اگر شرکتی نادرستی را برای حوزه فعالیتتان راه اندازی کنید ممکن است بزودی مشکلات مالیاتی و موارد حقوقی گریبان گیر شما شود.

از همین رو توصیه می شود که در این زمینه از موسسات حوزه ثبت کمک بگیرید. مشاوران ثبت شاخص می توانند شما را در زمینه انتخاب نوع شرکت و پروسه ثبت آن همراهی کنند. کافیست از طریق راه های ارتباطی موجود در صفحه و یا شماره تماس ۲۸۴۲۱۸۸۰-۰۲۱ با ما در تماس باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button