ثبت شاخص

اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت

اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت

یکی از سوالات رایج در میان موسسان و مدیران شرکت ها این است که بعد از تاسیس شرکت باید چه کارهایی انجام داد و اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت شامل چه مواردی است؟

اگر شما هم این سوال ها برایتان پیش آمده است در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم.

فهرست مطالب

اقدامات بعد از ثبت شرکت

اقدامات پس از ثبت شرکت

پس از ثبت شرکت لازم است که یکسری کارها و اقدامات توسط موسسین آن انجام شود. این اقدامات به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • پلمپ دفاتر
  • تشکیل پرونده دارایی
  • اخذ کد اقتصادی
  • اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی (در صورت استخدام نیرو)

علاوه بر این موارد، شرکت هایی که موضوع فعالیت آنها بازرگانی و واردات و صادرات است نیاز به اخذ کارت بازرگانی دارند. همچنین این شرکت ها باید برای کارهای مربوط به مالیات ارزش افزوده نیز اقدام نمایند.

اقدامات پس از ثبت شرکت چیست؟

اقدامات پس از ثبت شرکت چیست

همان طور که گفته شد پس از تشکیل شرکت موسسان و مدیران آنها باید اقداماتی را انجام دهند که در آینده با مشکلات مالیاتی مواجه نشوند. در ادامه این موارد را با یکدیگر بررسی می کنیم.

پلمپ دفاتر تجاری

یکی از اولین و مهم ترین اقدامات پس از ثبت شرکت اخذ پلمپ دفاتر قانونی است. دفاتر پلمپ شامل دو دفتر کل و دفتر روزنامه رسمی است. در این دفاتر همه مراودات مالی شرکت از جمله درآمدها، هزینه ها، قراردادها، فاکتور ها، کارمزدها و دستمزدهای دریافتی از آغاز تاسیس آن تا پایان سال مالی به منظور حسابرسی ثبت می شود. در واقع شرکت ها بعد از تاسیس تا دو ماه فرصت دارند که برای دریافت پلمپ دفاتر اقدام کنند.

پلمپ دفاتر در واقع همان ورق شماری دفاتر و منگوله دار کردن با نام شرکت است که توسط دارایی و اداره ثبت شرکت ها انجام می شود. چنان چه شرکتی پس از فرصت تعیین شده اقدامی برای اخذ پلمپ دفاتر انجام ندهد مشمول جریمه های مالیاتی خواهد شد.

حتما بخوانید:   انتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص

تشکیل پرونده مالیاتی

تشکیل پرونده مالیاتی اقدام بعدی است که باید بعد از ثبت شرکت انجام شود. براساس قانون شرکت ها حداکثر تا دو ماه پس از تاسیس می توانند برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نمایند.

جهت تشکیل پرونده ابتدا باید نوع حوزه مشخص شود و پس از ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه به حوزه تعیین شده پرونده مالیاتی تشکیل گردد.

دریافت کد اقتصادی

یکی دیگر از اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت اخذ کد اقتصادی شرکت است. ثبت نام کد اقتصادی پس از شکل گیری پرونده مالیاتی انجام می گیرد و همه شرکت ها به عنوان یک شخصیت حقوقی مستلزم دریافت آن هستند.

به زبان ساده کد اقتصادی کدی است که برای رهگیری مراودات مالی شرکت ها و به منظور شرکت در مناقصات و مزایدات اخذ می شود.

ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده

ثبت نام مالیات ارزش افزوده برای شرکت هایی که حیطه فعالیتشان بازرگانی است الزامی است. در واقع این نوع شرکت ها علاوه بر پرداخت مالیات سالیانه خود باید هر سه ماه یک بار نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خود اقدام کنند. این مورد را نیز می توان یکی از اقدامات پس از ثبت شرکت ها دانست.

اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

هر شرکتی که کارمند یا کارگر استخدام شده داشته باشد نیازمند به دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی است. کد کارگاهی به منظور بیمه شدن افراد استفاده می شود و کارفرمایان موظفند لیست تمامی کارکنان خود را برای پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهند.

پرداخت حق بیمه به تامین اجتماعی یز شامل ۳۰ درصد از کل حقوق دریافتی کارمند است که از این بین ۲۳ درصد آن توسط کارفرما و ۷ درصد آن نیز توسط نیروی استخدام شده پرداخت می گردد.

بعد از ثبت شرکت چه کنیم؟

در پاسخ به این سوال بعد از ثبت شرکت چه باید کرد می توان گفت که افراد پس از ثبت نهایی شرکت لازم است که یکسری اقدامات مهم و ضروری را انجام دهند که در صورت انجام ندادنشان با مشکلات مالیاتی و پرداخت جریمه های سنگین از سوی اداره دارایی روبرو خواهند شد.

حتما بخوانید:   کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

به طور کلی اقدامات پس از ثبت شرکت شامل اخذ پلمپ دفاتر، تشکیل پرونده مالیاتی، اخذ کد اقتصادی و دریافت کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی می شود.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید می توانید از طریق دکمه تماس صفحه و یا شماره ۲۸۴۲۱۸۸۰-۰۲۱ از کارشناسان ما در ثبت شاخص مشاوره بگیرید.

سوالات متداول در مورد اقدامات بعد از ثبت شرکت

بعد از ثبت شرکت ها نیاز است که موسسان و مدیران برای دریافت پلمپ دفاتر قانونی، تشکیل پرونده دارایی، دریافت کد اقتصادی اقدام کنند. در صورتی که هم نیرویی برای مجموعه خود استخدام کرده باشند دریافت کد کارگاهی بیمه الزامی باشد.

اگر در شرکتتان نیرویی استخدام شده است نیاز است که کد گارگاهی بیمه را به منظور ارسال لیست بیمه به اداره تامین اجتماعی دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button