ثبت شاخص

قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت

اگر شما نیز به عنوان کارمند دولت در یکی از سازمان ها و ادارات دولتی مشغول به کار هستید و قصد تاسیس و راه اندازی شرکت خصوصی خود را دارید، لازم است از قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت آگاه باشید.

دانستن و آگاهی از این موارد به شما کمک می کند که دید کاملی نسبت به این ضوابط و قوانین داشته باشید و از ممنوعیت های وضع شده مربوط به آن نیز مطلع گردید. در ادامه به بررسی مقررات ثبت شرکت برای کارمندان دولت می پردازیم.

فهرست مطالب

کارمندان دولت چه کسانی هستند؟

کارمندان دولت

به طور کلی کسانی که در ادارات، وزارت خانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی مشغول به فعالیت هستند و از این مجموعه ها حقوق دریافت می کنند به عنوان کارمندان دولت شناخته می شوند.

تعریف دیگر کارمند دستگاه اجرایی براساس ماده ۷ قانون مدیریت خدمات کشوری فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم و یا قرارداد مقام صلاحیتدار در یک دستگاه اجرایی به منظور خدمت رسانی و انجام امور مربوطه به کار گرفته می شود.

اصل ۱۴۱ قانون اساسی برای کارمندان دولت

قانون اساسی کشور برای ثبت شرکت کارمندان دولتی قوانین وضع کرده است و افراد متقاضی برای ثبت شرکت فوری ملزم به پیروی از آن هستند. در ابتدا باید بدانید که طبق اصل ۱۴۱ ام قانون اساسی رئیس جمهور, معاونین رئیس جمهور, وزیران و کارمندان دولت نمی توانند بیشتر از یک شغل دولتی داشته باشند.

برطبق این اصل، اشتغال کارمندان دولت در هر شغل دیگری که بخش یا تمامی آن در اختیار دولت باشد ممنوع در نظر گرفته شده است. این موضوع بدین معناست که کارمندان دولت نمی توانند همزمان در دو شغل دولتی مشغول به فعالیت باشند.

این افراد در صورت محرز شدن موضوع به مدت ۶ ماه انفصال از خدمت می شوند. جریمه دیگری که برای آنها در نظر گرفته خواهد شد بازگردانی تمامی مبالغ دریافت شده از سازمان می باشد. در صورت تکرار نیز علاوه بر برگرداندن تمامی دریافتی ها محکوم به انفصال دائم از مشاغل خواهند شد. نکته مهم در مورد فعالیت شاغلین دولتی اینکه سمت های آموزشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برای این افراد بلامانع است.

شرایط ثبت شرکت برای کارمندان دولت

شرایط ثبت شرکت برای کارمندان دولت

براساس اصل ۱۴۱ قانونی اساسی کارمندان دولت نمی توانند به عنوان موسس شرکت های تجاری معرفی شوند و در این شرکت ها سمت رئیس، مدیر عامل و یا عضو هیئت مدیره‌ داشته باشند. در واقع این افراد صرفا امکان این را دارند که به عنوان یک عضو ساده و بدون داشتن حق امضاء در شرکت فعالیت داشته باشند.

حتما بخوانید:  ثبت شرکت تجهیزات پزشکی

از نظر قانون تجارت شرکت های تجاری هفت نوع هستند که عبارتند از با مسئولیت محدود، سهامی (سهامی خاص و عام)، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، نسبی، تضامنی و تعاونی.

در مورد قوانین ثبت شرکت کارمندان دولت، استثنائاتی نیز وجود دارد که یکی از آنها امکان ثبت شرکت تعاونی و موسسات غیرتجاری و تعیین سمت رئیس، مدیر عامل و یا عضو هیات مدیره برای آنها می باشد.

دستگاه اجرایی در قوانین ثبت شرکت کارمندان دولت

طبق قانون همه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی یا نهادهای عمومی غیردولتی ، شرکت های دولتی و تمامی دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام می باشد از جمله بانک مرکزی، بانک ها و بیمه های دولتی، شرکت نفت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان دستگاه اجرائی شناخته می شوند.

بر همین اساس کسانی که در مشاغل دولتی ذکر شده شاغل هستند اجازه ندارند به عنوان مدیرعامل و اعضای هئیت مدیره شرکت های تجاری (به استثنای شرکت تعاونی) سمتی را اختیار کنند و حق امضایی داشته باشند. همچنین این افراد می توانند فقط تا حداکثر ۲۰ درصد از سهام شرکت را تصاحب کنند.

نکته مهم اینکه همه افراد شاغل در این دستگاه ها ممکن است که کارمند دولت محسوب نشوند و این عنوان شغلی را می توان به کسانی نسبت داد که در ازای انجام کار برای دولت حقوق و مزایا دریافت می کنند. برای مثال کارمند شهرداری کارمند دولت به حساب نمی آید و قوانین ثبت شرکت برای کارمندان شامل حال وی نمی گردد و از همین رو می تواند بنا به شرایط بهترین نوع شرکت را ثبت و راه اندازی نماید.

ممنوعیت ثبت شرکت برای کارمندان دولت

ممنوعیت ثبت شرکت برای کارمندان دولت

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد برای ثبت شرکت کارمندان دولت یکسری قوانین و مقررات و همچنین محدودیت ها وضع شده است.

اولین مورد درباره محدودیت کارمندان دولت در ثبت شرکت این است که افراد دارای شغل دولتی نمی توانند به عنوان رئیس یا مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های خصوصی انتخاب شوند. همچنین شاغلین دولتی نمی توانند در موسسه ای که تمام یا بخشی از سرمایه آن به دولت تعلق دارد سمتی را اختیار کنند.

حتما بخوانید:  تفاوت موسسه و شرکت

در کنار این موارد داشتن هر گونه سمت و فعالیت شغلی در موسسه ای که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به یک موسسه عمومی است برای کارمندان دولت ممنوع می باشد. ناگفته نماند که کارمندان دولتی می توانند یکی از سهامداران شرکت های سهامی عام باشند و این مورد بلامانع است.

یک مورد مهم دیگر اینکه قوانین ثبت شرکت برای کارمندان رسمی دولت لازم الاجراست و شامل حال کارمندان پیمانکاری و قراردادی نمی شود.

کارمندان دولت می توانند شرکت ثبت کنند؟

در یک پاسخ کلی می توان گفت که برای کارمندان دولت امکان ثبت شرکت خصوصی به استثنای شرکت های تعاونی ادارات و موسسات وجود ندارد و این افراد نمی توانند سمت رئیس، مدیر عامل یا یکی اعضای هیئت مدیره داشته باشند. این بدین معناست که کارکنان دستگاه های اجرایی صرفا می توانند به عنوان یک عضو معمولی و بدون داشتن حق امضاء در این شرکت ها فعالیت نمایند.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی قوانین ثبت شرکت برای کارمندان دولت پرداختیم و موارد مرتبط با ممنوعیت های وضع شده را نیز شرح دادیم.

آگاهی از این قوانین به شما کمک می کند که شرایط شغلی خود را به عنوان کارمند دولت بررسی نموده و در صورت عدم وجود مشکل از طریق موسسه ثبت شرکت اقدام به ثبت رسمی شرکت خود کنید.

این مورد زمانی امکان پذیر است که یا کارمند رسمی دولت نباشید و یا بخواهید شرکت های تعاونی ادارات و موسسه ها را به ثبت برسانید.

سوالات متداول ثبت شرکت برای کارمندان دولت

به طور کلی کارمندان دولت اجازه ثبت شرکت را به استثنای شرکت های تعاونی ادارات و موسسات ندارند و نمی توانند به عنوان رئیس، مدیر عامل یا اعضای هیئت مدیره شرکت انتخاب شوند.

کارمندان دولت می توانند به عنوان عضو عادی شرکت و بدون داشتن حق امضاء در شرکت های خصوصی فعالیت داشته باشند و این مورد بلامانع است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button