ثبت شاخص

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

ثبت شرکت و ثبت برند دو فرآیند حیاتی برای کسب و کارها هستند و هر دو از اهمیت بسزایی برخوردارند. معمولا خیلی از افراد این دو مورد را با یکدیگر اشتباه می گیرند و کمتر کسی تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند را می داند.

از آنجایی که ثبت شرکت و ثبت برند اهداف، مزایا و مراحل ثبت خاص خودشان را دارند از همین رو لازم است که صاحبین کسب و کارها نسبت به تفاوت های این دو مورد آگاهی داشته باشند.

در این ادامه به طور کامل به بررسی تفاوت های ثبت شرکت و برند خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

تعریف ثبت شرکت

تعریف ثبت شرکت

ثبت شرکت یک فرآیند قانونی است که یک کسب و کار را به عنوان یک موجودیت حقوقی در نظر می گیرد.

با انجام این کار، شرکت به عنوان یک واحد مجزا از صاحبان آن شناخته می شده و سبب می شود شخص حقیقی موسس شرکت یا مالک آن، از شخصیت حقوقی تفکیک شود.

با ثبت شرکت می توانید به نام شرکت خود فعالیت کنید، حساب بانکی باز کنید، قراردادهای کاری و تجاری ببندید، مالیات بپردازید و به عنوان موسس یا عضوی از شرکت، مسئولیت مشخصی در قبال سود و زیان شرکت داشته باشید.

همچنین با ثبت شرکت اعتبار و اعتماد بیشتری در بین مشتریان، شرکای تجاری و سازمان های دولتی خواهید داشت که فرصت های همکاری فوق العاده ای را برای گسترش کسب و کارتان رقم خواهد زد.

تعریف ثبت برند

تعریف ثبت برند

ثبت برند به معنای ایجاد یک نشان تجاری است که شما را از رقبای خود متمایز می کند. ثبت برند به شما امکان می دهد که از نام، لوگو، طرح، رنگ، بسته بندی، اسلوگان و هر چیز دیگری که شناسه کسب و کارتان است، محافظت کرده و از سوء استفاده یا تقلید دیگران جلوگیری کنید.

برند که به آن نشان تجاری و علامت تجاری هم می گویند، برای محصول یا خدمات شرکت طراحی می شود و به شخص حقوقی اجازه می دهد که از نام یا علامت تجاری خود به عنوان بخشی از کسب و کار استفاده کند.

ثبت برند همچنین ارزش و شهرت کسب و کار را در بین مشتریان و شرکای تجاری دوچندان می نماید.

حتما بخوانید:   ثبت شعبه شرکت

بررسی تفاوت های ثبت برند با ثبت شرکت

تفاوت ثبت برند با ثبت شرکت

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد.

شاید تصور کنید تنها تفاوت این دو فرآیند، مراحل ثبتی آنها باشد. اما به جز مراحل ثبت، تفاوت ثبت برند با ثبت شرکت را می توان در کارکرد، مسائل قانونی و مالیاتی نیز مشاهده کرد.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند از نظر مراحل ثبت

اولین تفاوت این دو فرآیند در نحوه ثبت آنهاست. سامانه ثبت شرکت ها با سامانه ثبت برند متفاوت است و مراحلی که باید برای ثبت هر کدام طی کنید نیز تفاوت دارد.

در واقع برای ثبت شرکت بعد از تعیین نوع شرکت و آماده کردن مدارک لازم، باید به سامانه ثبت شرکت ها مراجعه و فرم های مربوطه را تکمیل کرد.

در صورت تایید کارشناس، نیاز به ارسال مدارک و حضور متقاضی در اداره ثبت شرکت ها وجود دارد. در مرحله آخر نیز باید تاسیس شرکت در قالب آگهی در یکی از روزنامه های رسمی کشور به اطلاع عموم برسد.

اما ثبت برند زیر نظر اداره ثبت مالکیت معنوی انجام می گیرد و در وهله اول باید اظهارنامه ثبت برند را تنظیم و هزینه آن را پرداخت کرد. در صورت تایید کارشناس، ثبت برند باید در دو نوبت در روزنامه رسمی به اطلاع عموم برسد تا بتوان تصدیق ده ساله برند را دریافت کرد.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند از نظر نوع کارکرد

همان طور که پییش تر گفته شد تفاوت ثبت برند و ثبت شرکت فراتر از مراحل ثبت است و این دو کارکرد و ماهیت کاملا متفاوتی دارند.

با ثبت شرکت، شما یک شخصیت حقوقی برای کسب و کار خود ایجاد می کنید، در حالی که با ثبت برند، یک نام یا نشان تجاری را برای محصولات یا خدمات خود به ثبت می رسانید تا سایر رقبا نتوانند از آن سوء استفاده کنند.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند از نظر قانونی

برند و شرکت از نظر مسائل قانونی نیز تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. اول اینکه عمر شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی مستقل، محدود و وابسته به مالک یا موسس آن نیست.

حتما بخوانید:   ثبت برند مادرید

این در حالی است که برند یک عمر مشخص ۱۰ ساله دارد که بعد از آن، مالک برند باید برای تمدید برند اقدام کند.

برای ثبت برند، هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می توانند اقدام کنند. اما شرکت صرفا یک شخصیت حقوقی با تعریف مشخص در قانون است.

همچنین ثبت شرکت ها مزایایی دارد در ثبت برند این مزیت ها دیده نمی شود. از جمله این مزیت ها می توان به مشارکت در مزایده ها و مناقصه ها، دریافت تسهیلات دولتی و… اشاره کرد.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند از نظر مالیاتی

تفاوت ثبت برند با ثبت شرکت را می توان از جنبه مالیات هم بررسی کرد. ثبت برند هیچ گونه مالیاتی ندارد در حالی که در ثبت شرکت ها با توجه به شرایط لازم است امور مالیاتی دنبال شود.

شرکت ها در هر سال مالی باید اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به اداره مالیات ارسال کنند تا میزان مالیات آنها مشخص شود. اما برندها در هیچ سالی از عمر خود نیاز به پرداخت مالیات ندارند.

جمع بندی

تاسیس شرکت و ثبت برند دو مورد مجزا از یکدیگر هستند و برای رشد و پایداری کسب و کارها ضروری می باشند.

ثبت شرکت به شما امکان می دهد که به صورت قانونی و مستقل فعالیت کنید و از مزایای مالی و حقوقی برخوردار شوید. در حالی که با ثبت برند می توانید هویت و تفاوت خود را نسبت به رقبا ارائه دهید و از سرمایه اجتماعی و بازاریابی خود بهره ببرید.

حال که تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند را متوجه شدید و می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، باید هر دو فرایند را متناسب با شرایط کسب و کار خود دنبال کنید.

در صورتی که برای انجام هر یک از این موارد نیاز به راهنمایی می توانید از طریق شماره تماس ۲۸۴۲۱۸۸۰-۰۲۱ از کارشناسان ما در ثبت شاخص مشاوره دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button