ثبت شاخص

مجمع عمومی عادی شرکت

مجمع عمومی عادی
فهرست مطالب

شرکت ها در طول دوره فعالیتشان اقدامات گوناگونی را انجام می دهند و برای پیشبرد این اقدامات لازم است که تصمیمات کلیدی و حیاتی گرفته شود که این امر مستلزم برگزاری چندین جلسه است. جلسات حیاتی در شرکت ها به نام مجمع شناخته می شود.

دو نوع مجمع مهم در شرکت ها وجود دارد که مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده نام دارند. هر یک از این مجامع وظایف و ساختار خاص خود را دارند که در این مقاله ما به بررسی دقیق مجمع عمومی عادی شرکت می پردازیم.

مجمع عمومی عادی چیست؟

مجمع عمومی عادی چیست

در تعریف مجمع عمومی عادی آمده است که این مجمع نقش مهمی در تصمیم گیری های شرکت دارد و موضوعات مختلف در آن مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

در واقع مجمع عمومی عادی در قانون تجارت، نهادی با اهمیت است که به جز در موقعیت های خاص که قانون یا اساسنامه شرکت، اختیاراتی را به نهاد دیگری واگذار کرده باشد، اختیار تام برای بررسی و تصمیم گیری درباره تمامی امور شرکت را دارد.

این مجمع مطابق با زمان بندی مشخص در اساسنامه شرکت و به طور منظم هر سال برگزار می شود. اگر مدیران شرکت نتوانند در زمان مقرر، جلسه ای را برگزار کنند، وظیفه دعوت به جلسه بر عهده بازرسان شرکت خواهد بود. در صورتی که بازرسان نیز از انجام این وظیفه سر باز زنند، سهامدارانی که دارای بیش از ۱۵ درصد سرمایه شرکت هستند، می توانند اقدام به دعوت برای برگزاری جلسه نمایند.

وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی

اختیارات مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی عادی همچون سایر مجامع دارای وظایف و اختیاراتی است. مسئولیت ها و اختیارات اصلی این مجمع به شرح زیر می باشد.

بررسی و تایید صورت های مالی

مجمع عمومی عادی مسئول بررسی گزارشات مالی سالانه، از جمله صورت سود و زیان و بدهی ها و مطالبات است. همچنین مجمع باید در مورد ترازنامه شرکت تصمیم گیری کند.

این امر شامل تایید ترازنامه و صورت سود و زیانی است که توسط هیئت مدیره تهیه شده و حداقل ۲۰ روز قبل از تشکیل مجمع به بازرس یا بازرسان ارائه می شود. قانون تاکید دارد که تصمیم گیری در مورد ترازنامه بدون بررسی گزارش بازرسان معتبر نیست.

تصویب تقسیم سود و اندوخته

تقسیم سود و اندوخته های قانونی بین سهامداران پس از تایید مجمع عمومی عادی انجام می پذیرد. در صورت وجود سود، حداقل ۱۰ درصد از سود سالانه باید بین سهامداران تقسیم شود که این امر به منظور حمایت از حقوق سهامداران اقلیت است.

انتخاب و عزل مدیران و بازرسان

بررسی معاملات مدیران با شرکت

مجمع عمومی عادی وظیفه دارد تا معاملات انجام شده بین مدیران و شرکت را بررسی و تایید کند که این امر به منظور جلوگیری از تضاد منافع و حفاظت از حقوق شرکت است.

تعیین حقوق و پاداش مدیران

مجمع عمومی عادی مسئول تعیین حقوق و پاداش های مدیران است. با این وجود میزان پاداش ها نباید از حداکثر مقرر در قانون تجاوز کند تا از حقوق سهامداران اقلیت حفاظت شود.

تعیین روزنامه کثیر الانتشار

مجمع عمومی عادی مسئول تعیین روزنامه ای است که آگهی ها و اطلاعیه های مربوط به ثبت تغییرات شرکت در آن منتشر می شود. این تعیین ابتدا توسط مجمع عمومی مؤسس انجام می شود و پس از آن، مجمع عمومی عادی می تواند تغییراتی را اعمال کند.

زمان برگزاری مجمع عمومی عادی

زمان برگزاری مجمع عمومی عادی

هر شرکتی موظف است که به طور سالانه و ظرف مدت چهار ماه پس از اتمام دوره مالی خود، نشستی را تحت عنوان مجمع عمومی عادی تشکیل دهد. از آنجایی که برای بیشتر شرکت ها، پایان سال مالی مصادف با پایان اسفند ماه است، این مجامع معمولا در ماه های خرداد و تیر برگزار می شوند.

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی عادی

حد نصاب تشکیل مجمع عمومی عادی

برای برگزاری مجمع عمومی عادی شرکت، لازم است که نیمی از سهامداران دارای حق رای حضور داشته باشند. در صورتی که این شرط در اولین دوره دعوت محقق نشود، دور دومی برگزار خواهد شد که در آن، حضور هر تعداد از سهامداران مجاز است و جلسه قانونی تلقی می شود، به شرط آنکه اطلاع رسانی شده باشد که دور اول بدون رسیدن به حد نصاب برگزار شده است.

در دور دوم، میزان سرمایه ای که سهامداران نمایندگی می کنند مهم نیست و جلسه با هر تعداد سهامدار، به صورت رسمی قابل برگزاری است. به عنوان مثال اگر فقط سه نفر از ده سهامدار حاضر شوند و تنها پنج درصد از کل سرمایه را داشته باشند، جلسه همچنان رسمیت دارد.

یک نکته حائز اهمیت این است که برای قانونی بودن تشکیل هیئت رئیسه در دور دوم، تعداد سهامداران حاضر باید به اندازه کافی باشد. در شرایط عادی، حداقل سه سهامدار باید حضور داشته باشند و اگر جلسه بر اساس ماده ۹۵ لایحه و با دعوت یک پنجم سهامداران تشکیل شده باشد، حداقل چهار سهامدار باید حضور داشته باشند تا هیئت رئیسه قانونی شناخته شود.

حق رای در مجمع عمومی عادی

در مجمع عمومی عادی سالانه، تصویب قوانین معمولا با بیش از نیمی از آراء موجود در نشست قانونی انجام می شود، به جز در مواردی که انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان مطرح است که در آن صورت، داشتن اکثریت نسبی برای تصمیم گیری کافی است.

حتما بخوانید:   تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص

برای انتخاب مدیران، قانونگذار روش خاصی را پیش‌بینی کرده است: تعداد آراء هر فرد با تعداد مدیرانی که قرار است انتخاب شوند ضرب می شود و تعداد آراء هر فرد برابر با حاصل این ضرب خواهد بود. در ضمن اساسنامه شرکت نمی تواند مقرراتی مغایر با این رویه را تعیین کند.

برخلاف مجمع عمومی موسس که در آن هر فرد فقط یک رای دارد، در مجمع عمومی عادی ممکن است برخی افراد از حق رای محروم باشند. این محرومیت می تواند در اساسنامه ذکر شده باشد و فقط به افرادی حق رای داده شود که حداقل میزان معینی از سهام را دارا باشند. بنابراین افرادی که سهامشان کمتر از حد مشخص شده در اساسنامه است، حق رای نخواهند داشت. البته این افراد می توانند در مجمع حضور یابند اما حق رای ندارند.

زمان تشکیل مجمع عمومی عادی شرکت های بورسی

مجمع عمومی عادی شرکت های بورسی

شرکت ها باید اطلاعات مربوط به مجمع عمومی عادی سالانه را که معمولا در چهار ماه اول پس از اتمام سال مالی برگزار می شود، منتشر کنند. این اطلاعات شامل زمان و مکان مجمع و دستور کار جلسه است که باید حداقل ۱۰ روز قبل از مجمع، در روزنامه های کثیر الانتشار و سامانه کدال اعلام شود.

فاصله زمانی بین انتشار اطلاعیه و تاریخ مجمع باید بین ۱۰ تا ۴۰ روز باشد. همچنین صورت های مالی سالانه تایید شده و جزئیات پرداخت سود نقدی باید ۱۰ روز قبل از مجمع برای اطلاع سهامداران در سامانه کدال قرار بگیرد.

جمع بندی

در این بخش به بررسی جوانب متعدد مجمع عمومی عادی شرکت ها پرداختیم و دیدیم اتخاذ تصمیمات در مجامع عمومی، چالش بزرگی برای شرکت ها به شمار می آید که ممکن است در نهایت منجر به ابطال آنها توسط مراجع قانونی شود.

بنابراین برای کاهش خطرات حقوقی شرکت خود، بهتر است صورتجلسات مربوطه را به کمک نمایندگان حقوقی و نهادهای فعال در این حوزه تنظیم کنید.

کارشناسان ما در موسسه ثبتی ثبت شاخص می توانند شما را برای برگزاری یک مجمع عمومی سالانه قانونی راهنمایی کرده و صورتجلسات تغییر شرکت را در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما به ثبت برسانند.

سوالات متداول در مورد مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی شرکت، اجتماعی از صاحبان سهام است که به صورت دوره ای و در زمان مشخص شده در اساسنامه برگزار می شود تا درباره تغییرات شرکت تصمیم بگیرد.

تمامی شرکت ها باید مجمع عمومی عادی سالیانه خود را ۴ ماه پس از پایان سال مالی شرکت برگزار کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button