ثبت شاخص

کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی
فهرست مطالب

یکی از مدارک مهم و ضروری برای انجام فعالیت های تجاری، کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی است. کارت بازرگانی یک مجوز رسمی است که به شخص یا شرکت اجازه می دهد در بازارهای داخلی و خارجی فعالیت کند. در واقع کارت بازرگانی حقیقی یا حقوقی، هویت، صلاحیت و مسئولیت اشخاص را برای معاملات تجاری نشان می دهد و برای دریافت آن باید شرایط خاصی داشت.

در این مقاله با تفاوت های کارت بازرگانی حقوقی و حقیقی آشنا خواهید شد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

مشاوره رایگان با کارشناسان ما

انواع کارت بازرگانی

کارت های بازرگانی با توجه به نوع فعالیت تجاری اشخاص دسته بندی می شوند که در ادامه به صورت خلاصه با آنها آشنا می شویم:

کارت بازرگانی تجاری: کارت بازرگانی مخصوص افراد یا شرکت هایی که در زمینه خرید و فروش کالاهای داخلی یا خارجی فعال هستند.

کارت بازرگانی خدماتی: کارت بازرگانی مخصوص افراد یا شرکت هایی که برای ارائه خدمات خودشان، نیاز به واردات کالاهای خاصی دارند.

کارت بازرگانی تولیدی، صنعتی: کارت بازرگانی مخصوص شرکت ها (اشخاص حقوقی) برای واردات کالاهای مورد نیاز و صادرات تولیدات داخلی.

کارت بازرگانی موردی: این نوع کارت، کاربرد موردی دارد و برای یک بار واردات و صادرات یا ثبت برند استفاده می شود.

کارت بازرگانی حقیقی چیست؟

کارت بازرگانی حقیقی یک مجوز رسمی است که به نام یک شخص حقیقی و طبق قانون تجارت صادر می شود. این شخص مسئول همه فعالیت های تجاری خود و مالک تمام سود و زیان ناشی از آن است. افرادی که شرایط دریافت کارت بازرگانی را داشته باشند، با ثبت درخواست در اتاق بازرگانی، این کارت را دریافت خواهند کرد.

کارت بازرگانی حقوقی چیست؟

کارت بازرگانی حقوقی مجوزی است که به شرکت ها، موسسه ها و اشخاص حقوقی اعطا می شود تا فعالیت های تجاری خودشان را دنبال کنند. کارت های بازرگانی حقوقی شرایط خاصی برای دریافت دارند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

کارت های بازرگانی حقیقی و حقوقی از نظر مالکیت، مسئولیت، مالیات و شرایط دریافت متفاوت هستند. در زیر به صورت خلاصه این تفاوت ها را بررسی می کنیم.

حتما بخوانید:   واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی

مالکیت: در کارت بازرگانی حقیقی، مالک تنها یک شخص است و در کارت بازرگانی حقوقی، مالک یک شرکت است و سود و زیان فعالیت های تجاری روی سرمایه شرکت تاثیر می گذارد.

مسئولیت: در کارت بازرگانی حقیقی، مسئولیت تمام فعالیت های تجاری بر عهده شخص صاحب کارت است و در صورت بدهکار شدن، دارایی های شخصی و تجاری او قابل تعقیب خواهند بود. در کارت بازرگانی حقوقی، مسئولیت فعالیت های تجاری بر عهده شرکت یا شخص حقوقی است و فقط دارایی های تجاری شخص حقوقی قابل تعقیب خواهد بود.

ماليات: نرخ مالیات کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی متفاوت است. این تفاوت را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

شرایط دریافت: برای دریافت کارت بازرگانی حقیقی، فعال اقتصادی به صورت انفرادی برای دریافت کارت اقدام می کند و باید مدارک مورد نظر را ارائه کند. اما برای دریافت یا تمدید کارت بازرگانی حقوقی، شرکت یا موسسه اقدام می کند که لازم است مدارک مرتبط با شرکت و مدیر عامل ارائه شود.

اعتبار: کارت بازرگانی حقوقی برتری خاصی نسبت به کارت بازرگانی حقیقی ندارد. با این حال در رابطه با برخی کالاهای خاص و در عرصه های بین المللی، کارت های بازرگانی حقوقی را معتبرتر می شمارند.

شرایط دریافت کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

هر کدام از اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت کارت بازرگانی باید شرایط خاصی داشته باشند.

اشخاص حقیقی لازم است حداقل ۲۳ سال سن داشته باشند و مدارک مختلف، از مدارک هویتی و گواهی پایان خدمت گرفته تا مدارک تحصیلی و شغلی خودشان را ارائه دهند.

در طرف مقابل اشخاص حقوقی باید مدارک مربوط به شرکت یا موسسه خود را ارائه داده و مستندات نشان دهنده فعالیت های مرتبط شرکت در حوزه بازرگانی را تحویل دهند.

مدارک هویتی مدیر عامل بعلاوه سابقه فعالیت تجاری یا اقتصادی شرکت نیز یکی از شرایط دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی است.

نرخ مالیات کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

کارت های بازرگانی حقیقی و حقوقی در مواردی مانند واردات کالا از مناطق آزاد، صادرات کالاهای مجاز و ارتباط با تاجران خارجی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و الزام عضویت در اتاق بازرگانی، تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما یکی از تفاوت های مهم بین این دو نوع کارت در نرخ مالیات آنهاست.

حتما بخوانید:   ثبت برند لاتین بدون کارت بازرگانی | شرایط ثبت برند بدون کارت بازرگانی

اشخاص حقوقی، صرف نظر از میزان درآمدشان، باید ۲۵ درصد مالیات بر درآمد پرداخت کنند. این در حالی است که برای اشخاص حقیقی، نرخ مالیات بر درآمد متغیر بوده و با توجه به میزان درآمد آنها تعیین می شود. این نرخ با توجه به نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم، بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متفاوت خواهد بود.

برای اشخاص حقیقی، نرخ مالیات به صورت زیر محاسبه می شود (البته در صورتی که درآمد این اشخاص جزو استثناهای قانون مالیات های مستقیم نباشد):

  • درآمد تا ۳ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه: نرخ مالیات ۱۵ درصد
  • درآمد تا ۱۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه: نرخ مالیات ۲۰ درصد
  • درآمد تا ۲۵ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه: نرخ مالیات ۲۵ درصد
  • درآمد تا ۱۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه: نرخ مالیات ۳۰ درصد
  • مازاد درآمد ۱۰۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه: نرخ مالیات ۳۵ درصد

در نظر داشته باشید که صرف دریافت و داشتن کارت بازرگانی شما را مشمول پرداخت مالیات نمی کند و درآمد حاصل از فعالیت های تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی، نیاز به پرداخت مالیات دارد.

نکات مهم در اخذ کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

نکات مهم در اخذ کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی

کارت بازرگانی مجوزی مهم برای فعالیت های تجاری بین المللی است و اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت این کارت اقدام کنند.

در این مقاله شرایط دریافت کارت بازرگانی و تفاوت های کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی را مورذ بررسی قرار دادیم.

در صورتی که برای دریافت کارت بازرگانی نیاز به راهنمایی بیشتری دارید می توانید از طریق شماره ۰۲۱۸۸۰۶۷۰۰۰ با کارشناسان ما در موسسه ثبتی ثبت شاخص در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button