ثبت شاخص

تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

بسیاری از صاحبین کسب و کار که شرکت خود را به صورت سهامی خاص ثبت کرده اند، ممکن است بنا به دلایل مختلفی بخواهند نوع شرکت خود را به مسئولیت محدود تغییر دهند.

تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود در حال حاضر امکان پذیر است اما نیازمند برخورداری از شرایط بخصوص و طی کردن مراحل و روال قانونی می باشد. در این مقاله به بررسی نحوه تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود می پردازیم و به نکات مهم مربوط درباره این اقدام اشاره می کنیم.

فهرست مطالب

تعریف شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یک نوع شرکت تجاری است که سرمایه آن به صورت سهام تقسیم شده و مسئولیت سهامداران محدود به میزان ارزش اسمی سهام آنهاست. حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت، ۳ نفر است و سرمایه شرکت نیز می تواند به هر مبلغی، با توجه به توافق اعضای شرکت تعیین شود.

ثبت شرکت سهامی خاص نیازمند تهیه اساسنامه، صورتجلسات مجمع موسسین و هیئت مدیره و طی کردن مراحل ثبت در اداره ثبت شرکت ها می باشد.

تعریف شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود را می توان یکی دیگر از انواع شرکت های تجاری دانست که در آن مسئولیت شرکا در قبال بدهی های شرکت محدود به میزان سرمایه گذاری آنهاست.

حداقل تعداد شرکا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود دو نفر است وبر خلاف شرکت سهامی خاص، در شرکت های مسئولیت محدود، سهام وجود ندارد و سرمایه شرکت به سهم الشرکه تقسیم می شود.

تفاوت های شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود

برای تبدیل شرکت سهامی خاص به با مسئولیت محدود ابتدا باید با ویژگی های این دو شرکت آشنا بود. در حالی که هر دوی این شرکت ها از محبوبیت بالایی در بین کسب و کارهای کوچک و متوسط برخوردار هستند، اما تفاوت های کلیدی بین آنها وجود دارد.

به طور کلی این تفاوت ها مواردی از جمله حداقل تعداد شرکا، میزان سرمایه شرکت، نوع نقل و انتقال سهام و میزان تقسیم بود بین شرکا را شامل می شود. در صورتی که نیاز به اطلاعت دقیق تری در این زمینه دارید می توانید مقاله تفاوت شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود را مطالعه کنید.

حتما بخوانید:   اشخاص حقیقی و حقوقی

دستورالعمل تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

دستورالعمل تبديل شركت های تجاری

تا چند سال گذشته امکان تبدیل شرکت و تغییر نوع آن به نوع دیگر وجود نداشت. اما در سال ۱۳۹۹ براساس دستورالعمل ثبت تبديل شركت های تجارتی شرایطی برای تبدیل شرکت های تجاری مانند شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص فراهم شد.

 برای انجام این فرآیند باید شرکت مورد نظر از شرایطی برخوردار باشد که امکان تبدیل آن به شرکت با مسئولیت محدود فراهم شود. در ادامه این شرایط را بررسی می نماییم.

شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

برای تبدیل ساختار شرکت از سهامی خاص به مسئولیت محدود، ملزومات و الزامات زیر باید رعایت شود:

  • شرکت تبدیل شده باید از حداقل الزامات قانونی برای فعالیت مانند تعداد شرکا و میزان سرمایه برخوردار باشد
  •  کل سهام شرکت به طور کامل ثبت و پرداخت شده باشد
  • شرکت دارای ممنوعیت قانونی برای فعالیت نباشد
  • شرکت دارای بدهی مالیاتی نباشد
  • حداقل دو سال از زمان تاسیس شکت در اداره ثبت شرکت ها گذشته باشد
  • حداقل دو ترازنامه شرکت به تصویب رسیده باشد
  • شرکت در مرحله تصفیه و انحلال نباشد

مدارک تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

مدارک تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

واضح است که در تبدیل شرکت، ماهیت و شخصیت شرکت دچار تغییر می شود و هر نوع تغییری در شرکت باید با ثبت تغییرات شرکت به اطلاع اداره ثبت شرکتها برسد. همچنین برای این نوع تغییر باید اسناد و مدارک لازم به اداره ثبت شرکتها ارسال شود. این اسناد و مدارک به شرح زیر است:

  • ارائه صورتجلسه امضاء شده مجمع عمومی فوق العاده
  • ارائه دو نسخه امضاء شده از اساسنامه شرکت توسط شرکا
  • ارائه دو نسخه از تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود با امضای تمامی شرکا
  • ارائه دو نسخه از شرکت نامه شرکت با مسئولیت محدود با امضای تمامی شرکا
  • ارائه مدارک هویتی و اوراق شناسایی شرکای قدیم و جدید شرکت
  • ارائه آگهی روزنامه دعوت شرکت

مراحل تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

مراحل تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

برای اینکه یک شرکت سهامی خاص به یک شرکت با مسئولیت محدود تبدیل شود، ابتدا باید یک مجمع عمومی فوق العاده برگزار و صورتجلسه مربوط به تغییر نوع شرکت را تهیه کنیم.

حتما بخوانید:   انحلال شرکت با مسئولیت محدود

در صورتجلسه باید اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع شرکت جدید، هدف و فعالیت شرکت، مدت زمان شرکت و… ذکر شوند. علاوه بر این می بایست اطلاعات شناسایی شرکت مانند شناسه ملی شرکت و آدرس و محل قانونی شرکت به همراه آدرس شعبات اعلام شوند.

همچنین باید میزان و توزیع سرمایه شرکت با توجه به نوع شرکت جدید مشخص و انتخاب شوند. علاوه بر این سمت و وظیفه افراد مانند مدیرعامل شرکت، بازرسین شرکت، هیئت مدیره شرکت و… باید تعیین و تایید شوند و این موارد فقط با امضای اعضای حاضر در مجمع عمومی اعتبار می باید.

در مرحله بعدی نیز باید نام جدید شرکت را در تمامی مدارک و اسناد شرکت اصلاح کنیم. تمامی مدارک باید همراه با شناسه ملی و شماره ثبت جدید باشند. توجه داشته باشید که پس از تغییر نوع شرکت شماره ثبت شرکت نیز تغییر می کند.

مجوزهای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

برخی شرکت ها به موجب قانون، برای ثبت و تأسیس نیازمند اخذ مجوزهای مختلف هستند. در صورت نیاز به مجوز، باید پیش از تغییر ساختار، مجوزهای مربوطه دریافت شوند. در غیر این صورت امکان تغییر ساختار وجود نخواهد داشت.

مطابق مقررات، تغییر ساختار شرکت هایی که در اساسنامه آنها تاریخ انحلال مشخص شده یا در مرحله تصفیه قرار دارند، امکان‌پذیر نیست.

جمع بندی

تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود، فرآیندی قانونی با مراحل مشخص است. برای انجام این کار لازم است شرایط و ضوابط مربوطه به طور کامل رعایت گردد.

در این مقاله شرایط، مجوزها و مراحل تبدیل شرکت از سهامی خاص به مسئولیت محدود به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به پیچیدگی ها و حساسیت بالای پروسه انجام آن توصیه می شود که صفر تا صد اقدامات لازم را به یک موسسه ثبتی معتبر بسپارید.

 ثبت شاخص با بیش از سه دهه تجربه در امور ثبتی می تواند شما را در این زمینه یاری کند. کافیست از طریق راه های ارتباطی موجود (چت آنلاین، دکمه تماس) با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان
پیمایش به بالا
Call Now Button